Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Å Ä Ö på Comhems servrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hmm..måste fråga en sak. När jag laddat upp mina webbsidor (där vissa länkar har svenska tecken i sig), så vägrar comhems server att visa dessa sidor. Det ska visst finnas nåt program för mac som ser till att kodningarna för å ä ö blir rätt.

Vet någon vad det heter, eller hur man kan gå runt prolemet? Sitter med senaste iWeb för Mac. Har för mig att detta inte var ett problem på förra versionen där jag tror att det svenska tecknen skrev s "som de skulle" ?

/Fredrik
 
Det i särklass enklaste sättet att komma runt den här sortens problem är att se till att filnamnen innehåller endast bokstäverna a-z, siffrorna 0-9 och inga mellanslag. Då kommer de garanterat att funka i alla lägen. Tänk också på att om sidorna inte ligger på en Windows-server så görs det skillnad på stora och små bokstäver. Om filen heter "Sidan.htm" och du gör en länk till "sidan.htm" så kommer den sidan inte att hittas.
 
Å,Ä,Ö funkar inte om inte programvaran på servern är svensk. Engelskspråkig programvara fattar inte vad det är för tecken.

Jag har lärt mig att aldrig använda dessa tecken i filnam på webservrar då det bara blir problem.
 
"Fundamentalistisk namngivning" exkluderar följande tecken i filnamn - bara för säkerhets skull;

. \ / : * ? < > | & å ä ö, till detta kommer mellanslag, som lättast ersätts av underscore _, eller utelämnas.

Efter det att jag börjat "hårdbevaka" alla filmnamn, har många underliga fel försvunnit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.