Annons

Ärgade kontaktytor i SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

monstermange

Avslutat medlemskap
Hej alla glada..

Jag har gjort en generaltabbe.
Jag har glömt kvar batterierna i min Nikon SB-800blixt. I våras! Så häromdagen när jag skulle använda blixten fick jag en ganska otrevlig överraskning.. Kontaktytorna i batterikammaren hade ärgat och rostat.

Mig veterligt kan jag inte laga den själv. Kanske nån kan ge mig råd? Kan Nikon åtgärda problemet (till rimligt pris)?


Tacksam för svar.
//Mange
 
Dom lär väl kunna byta ut delarna. Vad det kostar, hur lång tid det tar och om det är möjligt är väl bäst att höra med nikon direkt. Dom har ju bra support.
 
Hej Martin!

Tackar för tipset om borsten!
Jag investerar nog i en sådan nästa gång jag besöker Väla.

//Magnus
 
Hej Martin

Här kommer ett tips som jag fått från min chef och använder ofta (jobbar i fotobutik)
Ren ättika på en tops som man strycker på kontakterna. ättikan neutraliserar syran från batterierna och blir lätt att torka av.
Du får väl upprepa proceduren några ggr men det funkar tror mig.
Glasfiberborsten är bra men den ska man vara försiktig med för det kan repa kontakterna.

/ Irre
 
Visst går det att skava bort oxiden från batteriläckaget från kontaktblecken.

Men!
Med största sannolikhet har kontaktbleckens ytbehandling oxiderat bort och du kommer bli tvungen att jämt och ständigt hålla koll/putsa på kontakterna för att förhindra problem med strömförsörjningen.

Mitt förslag är att Nikon får byta blecken och kontrollera att ingen syra `smittat´ ytterligare komponenter.

Du kan säkert få ett kostnadsförslag från Lasses Kameraservice (de är BRA!)
 
Rengöring med stålborste följt av förtenning med lödkolv är vad jag skulle ha gjort. Förmodligen utan att plocka isär.
 
Äntligen klar

För några dagar sedan var min efterlängtade blixt färdig. Byte av kontaktytor kostade 1661kr =( Men jag hade ju inget val.. Är det någon som vet om det finns "läckagesäkra" AA-batterier att köpa?
 
Inga av mina uppladdningsbara batterier har läckt, utom ett som började koka när det blev kortslutet.



Är det inte så att ättika är en syra och att om den neutraliserar det som kom ur batteriet så borde batteri-gegget vara basiskt?
Tycker mig ha ett minne av att det kunde smaka som lakrits när man var liten och batterierna hadde läckt och förstört nån leksak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.