Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ärgade kontakter i Canon Speedlite 550EX. Kan man fixa?

Produkter
(logga in för att koppla)

birdsandbikes

Ny medlem
Jag har haft min Canon Speedlite 550EX liggande ett tag och när jag skulle använda den idag var den död. Hade glömt att plocka ur batterierna och två av dem hade läckt batterivätska så kontakterna inne i blixten var "geggiga". Ärgade brukar jag kalla det. Går det att göra i ordning detta? Kan man göra det själv eller ska blixten lämnas in till verkstad?

/Slarver

Jag har råkat ut för samma sak, fast med 580EX. Jag hade tur för det var inte kontakterna inne i blixten, utan de i locket som var drabbade. Jag gnuggade (LÄNGE) med öronpinnar fuktade med T-sprit. Efteråt har jag inte haft några problem med dålig kontakt. Det verkar vara ganska högklassig metall i kontakterna som inte förstördes så mycket.

Numera använder jag bara laddningsbara batterier. De har aldrig läckt för mig. Det var alkaline batterier som läckte.

Hälsningar
Lars Hedin

Tack för tipset, ska testa det. Dock lite osäker på hur jag ska komma åt. Se bild:

Bilagor

• 550ex.jpg
    550ex.jpg
    34.8 KB · Visningar: 251
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar