Annons

Är vitbalansen rätt inställd?

Produkter
(logga in för att koppla)

jönnis

Ny medlem
Har en digital canon 300 å en 400.Problemet e att bilder i lysrör eller glödlampsljus får alldeles för mycket grön/gul/brunstick!
Men min telefon med kamera tar MYCKET bättre bilder t.o.m utan den lilla blixten som telefonen har. Bilden från telefonen blir MYCKET mera "färgriktig" än vad 300 å 400 :an som bara ger gula å bruna bilder VARFÖR???????
 
Du kör JPEG och har vitbalansen fel inställd. Testa med att sätta vitbalansen i "Tungsten" läget eller "Glödlampsljus". Alt. Knäpp en bild på ett vitt papper och ställ vitbalansläget i manuellt läge så "frågar" kameran efter vilken bild som skall vara referens.

Kanske är läge att köra i RAW? Där ställer du vitbalansen efteråt i datorn och kan direkt se vilken vitbalans du finner är lämplig.
 
Undvik också slutartider under 1/100 sekund mht flicker ifrån lysrör vilket kan ge lite märkliga effekt. Manuell WB är oftast bäst - eller om man törs säga det justera i efterhand i RAW-konverteraren.
 
Canon 300D & 400D har dåligt auto-vitbalans funktion. De kompaktkameror + mobilkameror som jag testad har betydligt bättre vitbalans. En gissning är att Canons kameror har för få mätpunkter, för exponering används tex bara 35 punkter. En kompaktkamera använder nog (gissar) iallafall några hundra tusen mätpunkter.

Se tex sista bilden i detta test, här har Olympus kompakten bäst vitbalans, därefter en 1200 kronors Nikon, och sämst är Canon 400D:

http://www.martinhenkel.com/Test-Tough6000/

För mig spelar det inte så stor roll - jag fotar i RAW och sätter vitbalansen efteråt i Canons DPP.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.