Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Tamron's 70-300 bättre än sony's 75-300?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
När jag köpte min A350 så köpte jag även sonys egna 75-300 objektiv för 1995 kr. Jag hade inte hunnit läsa särskilt mycket och ville ha en telezoom på budget nivån på en gång. Sen fick jag upp näsan för tamrons 70-300 som ligger i princip exakt samma prisklass. Jag har läst lite smått här o var om de 2 objektiven och det verkar som tamron-objektivet är lite bättre. Är det något som ni andra här upplever det som? Vore det värt jobbet att sälja o köpa för att gå över till tamrons 70-300? Är den särskilt mycket bättre eller är skillnaden inte märkbar?

Tror inte (är rätt säker på det) att du inte kommer att märka någon skillnad. Ska du se skillnad ska du upp i prisklass till Sonys 70-300/SSM för 4ggr pengarna.

Såg att du bor i Örebro, där håller väl FotoMitt hus? Det är ett sällskap där många har Sony/Minolta prylar. Kontakta dem så kanske du får möjlighet att träffa dom och testa lite andra grejer. Det är det absolut bästa sättet och slippa köpa grisen i säcken.

Jag misstänkte nästan att skillnaden skulle vara av mindre betydande grad.

Fotomitt kände jag inte till, vad intressant, det ska jag kolla upp!

Jag har haft möjlighet att jämföra Tamron 70-300 LD DI Macro med Minoltas gamla 100-300 och Minoltas äldsta 75-300 ("Big Beercan").

Tamronen var skarp, betydligt skarpare än 100-300:an och ungefär lika skarp som Big Beercan fast med mer kromatisk abberation och "purple fringe". Jag hade dock gärna behållt Tamron-objektivet om det inte var för att autofokusen var fruktansvärt långsam och snurrig. AF-drevet är lägre växlat än på Minolta-objektiven och av någon anledning fokuserade den alltid "åt fel håll" innan den så småningom hittade fokus.

När både jag och sambon misslyckats med att fånga ett par omkringflygande ormvråkar på grund av den röttna AF:en tröttnade vi på det.

Observera att jag har en A100, det är möjligt att den är rappare på en A350. Hade jag vart du hade jag dock behållt Sony-objektivet.

Tror inte det är kameraberoende tyvärr då jag även läste i en recention på annan plats att AF'n kan vara brutalt långsam. Jag som inte tycker att den är särskilt snabb ens i det objektiv jag har, då kan jag tänka mig att det inte blir särskilt roligt. Klart det har en stor betydelse när man ska fånga något som sker i nu:et, låter totalt sett som jag ändå gjort det bästa valet då!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto