Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är SMC Pentax-M 50/1,7 något att ha?
- Trådstartare erro.se
- Start datum
makari
Aktiv medlem
Tycker det låter lite dyrt, gav drygt 200 för mitt på tradera för kanske ett och ett halvt år sen men priserna kanske har gått upp sen dess. Men objektivet är det minsann inget fel på, skarpt och kul att använda när ljuset är lite sämre.
Och ja, du får manuell bländare så till vida att tidsautomatik bara funkar på största bländare, annars är det helmanuellt läge som gäller. Du ställer bländaren med ratten på objektivet och måste blända ner för att mäta ljuset.
Och ja, du får manuell bländare så till vida att tidsautomatik bara funkar på största bländare, annars är det helmanuellt läge som gäller. Du ställer bländaren med ratten på objektivet och måste blända ner för att mäta ljuset.
Nemesis
Aktiv medlem
Håller med, skulle tro mellan 200-300 för 1.7 och mellan 400-800 för SMC-M 50/1.4 lite beroende på skick.
Det man skall komma ihåg är att dessa är objektiv för film och saknar alltså t ex antireflexbehandling på linsen mot sensorn som nyare objektiv har...
Men för dom pengarna får man mycket bra ljusstarka gluggar.
Med en Autofokus-konverter 1.7x får man autofokusobjektiv...
Det man skall komma ihåg är att dessa är objektiv för film och saknar alltså t ex antireflexbehandling på linsen mot sensorn som nyare objektiv har...
Men för dom pengarna får man mycket bra ljusstarka gluggar.
Med en Autofokus-konverter 1.7x får man autofokusobjektiv...
P-E Claesson
Aktiv medlem
Det finns en f1,7 med AF på tradera just nu, men den verkar dra iväg lite prismässigt. http://www.tradera.com/Objektiv_50_mm-auktion-45623607
J.Paul
Aktiv medlem
Man får ha en del tid på sig om man ska fota med m-objektiv. Det blir en del ljusmätande och exponeringskompenserande. Så att köpa ett med elektronisk överföring, som P-E länkade till kan vara smart annars, men blir buden högre kanske det inte är värt det.
Man kan köpa ett splitternytt FA 50/1,4 från USA (Adorama eller bhphotovideo) för lite drygt 1500 inkl. frakt, men då kan man ju åka på svensk moms med lite otur.
Man kan köpa ett splitternytt FA 50/1,4 från USA (Adorama eller bhphotovideo) för lite drygt 1500 inkl. frakt, men då kan man ju åka på svensk moms med lite otur.
uffes
Aktiv medlem
J.Paul skrev:
Man får ha en del tid på sig om man ska fota med m-objektiv. Det blir en del ljusmätande och exponeringskompenserande. Så att köpa ett med elektronisk överföring, som P-E länkade till kan vara smart annars, men blir buden högre kanske det inte är värt det.
"En del ljusmätning" begränsas till en knapptryckning, i alla fall på en K100. Något exponeringskompenserande krävs inte annat än vid besvärliga ljussituationer som ex motljus. Men så är det alltid. Har man en K10 är det annorlunda. Där krävs mer mätningsarbete, men man kan hoppas på att en lösning är på väg för att åtgärda den felfunktionen på den kameramodellen.
Men som sagt, på en K100 är den manuella ljusmätningen problemfri.
Uffe
J.Paul
Aktiv medlem
Jo, men trådskaparen har en K10D så det blir kompenserande. Själv tycker jag att det är lite jobbigt att:uffes skrev:
"En del ljusmätning" begränsas till en knapptryckning, i alla fall på en K100. Något exponeringskompenserande krävs inte annat än vid besvärliga ljussituationer som ex motljus. Men så är det alltid. Har man en K10 är det annorlunda. Där krävs mer mätningsarbete, men man kan hoppas på att en lösning är på väg för att åtgärda den felfunktionen på den kameramodellen.
Men som sagt, på en K100 är den manuella ljusmätningen problemfri.
Uffe
1) Tycka på gröna knappen
2) Korta tiden så bilden inte blir överexponerad
3) Förhandsgranska bilden för att se om den blir rätt exponerad
4) Göra om steg 2 och 3 om den inte blir rätt exponerad
5) Ta bilden
Så blir arbetsgången med mina Pentax-M-objektiv, och det är lite ansträngande.
uffes
Aktiv medlem
J.Paul skrev:
Jo, men trådskaparen har en K10D så det blir kompenserande. Själv tycker jag att det är lite jobbigt att:
1) Tycka på gröna knappen
2) Korta tiden så bilden inte blir överexponerad
3) Förhandsgranska bilden för att se om den blir rätt exponerad
4) Göra om steg 2 och 3 om den inte blir rätt exponerad
5) Ta bilden
Så blir arbetsgången med mina Pentax-M-objektiv, och det är lite ansträngande.
Aj, hade trådskapare en K10:a! Det såg jag inte.Då blir det dessvärre krångligare med ljusmätningen. Egentligen "bort i tok" att det är på det viset när det gäller fabrikatets "top-of-the line.
De finns de som funnit på lösning att komma runt detta problem och nu testas detta av Pentax i Tyskland. Jag bara väntar på ett positivt besked, sen ansluter jag mig till de som valt K10.
Uffe
erro.se
Aktiv medlem
Ja det är ju lite lustigt att K10D inte klarar gamla manuella objektiv bättre än den gör. Nu har jag inga så jag är inte drabbad, men ändå... Å andra sidan - om jag skulle använda manuella objektiv så vore det förmodligen i situationer då jag har gott om tid att kontrollera fokus och ljusmätning.