Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är radiostörningar ett problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
För några år sedan såg jag bilder från en Canon 5D där radiostörningar syntes i bild tagen vid Golden Gate-bron. Tydligen var där en radiomast i närheten som störde ut kameran.
Jag testade själv störa ut min 30D men har inte sett många andra bilder som uppvisar störningar. Detta trots att elektronisk utrustning som sänder har ökat. Solpaneler kan störa radiokommunikation. Kan de störa kameror också?

Är dagens kameror mer skyddade än vad de var 2004?
Länk med råfiler från min 30D https://drive.google.com/file/d/1BbVchsRYmBxPCx4hgUNGMbcy82IkMyF1/view?usp=sharing
 

Bilagor

  • 20211019IMG_6870.jpg
    20211019IMG_6870.jpg
    368.1 KB · Visningar: 70
Senast ändrad:
För några år sedan såg jag bilder från en Canon 5D där radiostörningar syntes i bild tagen vid Golden Gate-bron. Tydligen var där en radiomast i närheten som störde ut kameran.
Jag testade själv störa ut min 30D men har inte sett många andra bilder som uppvisar störningar. Detta trots att elektronisk utrustning som sänder har ökat. Solpaneler kan störa radiokommunikation. Kan de störa kameror också?

Är dagens kameror mer skyddade än vad de var 2004?
Länk med råfiler från min 30D https://drive.google.com/file/d/1BbVchsRYmBxPCx4hgUNGMbcy82IkMyF1/view?usp=sharing


Om detta vore sant, borde då inte både wifi och blåtand som finns inbyggda i dagens kameror störa sensorn?
Det skulle även nästan vara omöjligt att fotografera sportevenemang som bevakas direkt av TV/Radio.
 
Om detta vore sant, borde då inte både wifi och blåtand som finns inbyggda i dagens kameror störa sensorn?
Det skulle även nästan vara omöjligt att fotografera sportevenemang som bevakas direkt av TV/Radio.
446 MHz störde åtminstone, se bilderna.

Pentax K10D stördes av sitt batterigrepp.

5D verkar ha varit en riktig magnet för störningar.

Denna Lumixmodell stördes av mobiltelefon https://dpreview.com/reviews/panasonicdmcl1/18

Vilken mast det var vid Golden Gate och vilken frekvens vet jag ej.
 
Senast ändrad:
Tillräckligt kraftiga sändningar så kan man störa ut snart sagt vad som helst.

Säger jag, som tillbringat åtskilliga dagar i EMC-laboratorier.
 
Hej !
Lite spekulationer:
Är inte sensorena byggda på annat sätt nu än typ 2005 ?
Satt inte förstärkarelektroniken "utanför" sensorn med en stump
sladd mellan ?
Med lite otur blev väl då denna en lämplig antenn som förstärkte
radiofrekvensen.

Nu sitter väl första steget mer eller mindre direkt på
fotodioden vilket borde minska antennverkan,
å andra sidan så är känsligheten hejdlöst större.

======> en del av bruset kanske är hf-störningar.

Det är inte så att det är någon annan microvågssändare
inblandad, ex radar vilket borde kunna ge en högre lokal
fältstyrka än en radiosändare på håll?


//MW
 
Jag har haft en spaningsradar 300 m bort och i ryggen när jag fotade med en 6D. Inga problem.

30D drog jag en walkie-talkie så nära som möjligt. Den har 0,5 W i sändningseffekt. Varje kanal gav en annorlunda bild.

Har inte testat med nyare kameror. 30D har halvtrasig slutare så den går att offra för att stilla ens nyfikenhet.
 
Om detta vore sant, borde då inte både wifi och blåtand som finns inbyggda i dagens kameror störa sensorn?
Det som sitter i själva kameran har man ju kontroll över. Det går att stänga av i de moment när bilden tas. Det är värre med sånt som sitter i apparater i närheten, speciellt när "närheten" har betoning på "när".
 
Nu finns det regelverk som kräver att alla elektroniska prylar labbtestas i elektromagnetiska fält just för att förebygga sådana störningar. Har man inte passerat nålsögat så blir det tji CE-märkning!
Testnivåerna för konsumentelektronik är dock rätt låga (har för mig att det är blott 1 eller 3 V/m), åker man förbi t.ex. en FM-radiostation eller är i absolut närhet av en mobiltelefon eller walkie-talkie så blir fältstyrkorna betydligt högre. En viss svensk biltillverkare brukar vilja att man testar all (eller åtminstone säkerhetskritisk) elektronik i 100V/m :p

CE-kraven har funnits ett antal år men det är fullt möjligt att en 5D mk 1 är från tiden innan kraven hade fått sin slutliga form.
 
Senast ändrad:
Jag läste inte hela den länkade tråden. Men ögnade igenom den snabbt.
Det verkar ju inte vara ett problem som går att återskapa på alla kameror av samma modell. Kan det vara variationer i tillverkningsprocessen som gör att vissa exemplar blir känsliga för radiosignaler?

Har någon provat om kraftledningar med sina magnetfält skulle kunna påverka också?
 
Det går inte att generalisera alltför brett kring EMC och "radiosignaler". Utsänd strålning kan vara bredbandig eller smalbandig, inom ett mycket stort frekvensområde, skapa höga eller låga fältstyrkor som är begränsade i rum eller riktningsvektor eller polarisering - eller inte. På samma sätt kan en apparat, som en kamera, vara immun mot vissa signaler vid vissa frekvenser - och mindre immun eller inte alls vid andra. Att en kameramodell störts i en viss RF-miljö säger litet eller inget om huruvida en annan kameramodell störs i en annan RF-miljö.
 
Finns det över huvud taget något som faktiskt tyder på att det där har med elektromagnetiska vågor att göra? Bara för att nån skrev det i en tråd 2006?
 
De gamla GSM telefonerna som användes då 5D lanserades störde tex HiFi så det kunde låta riktigt starkt "fras" från förstärkaren. Det som hördes tydligast var när telefonen gjorde s.k. "location update" då den sände ut en skur av signaler för att uppdatera sig mot basstationen. Troligen störde den annan elektronik också t ex bildförstärkare inne i en kamera. Från 3G och framåt är spektrat från mobiler snällare och stör inte elektronik (lika mycket).
 
CE-kraven har funnits ett antal år men det är fullt möjligt att en 5D mk 1 är från tiden innan kraven hade fått sin slutliga form.
Den slutliga formen har de inte fått än. De uppdateras med jämna mellanrum. Exempelvis har frekvensspannet vid mätning av påstrålad störning ökats, i takt med att exempelvis mobiltelefoni börjat använda allt högre frekvensband.
1995 infördes första varianten av EMC-direktivet. I USA, där man ofta är hopplöst gammalmodiga, hade FCC (Federal Communications Commision) redan tidigare krav på utstrålade nivåer. Det berodde på att de hängt kvar vid radiosändningar med AM långt efter det att nästan alla andra närmast uteslutande körde med FM.

Dock var givetvis kraven i regelverket från FCC inte harmoniserat med EMC. Det hade ju varit för enkelt. Även på andra ställen har man sina egna varianter, som VCCI (Voluntary Control Council for Interference) i Japan. Deras logotyp hittar man ofta på kameror.
 
..Att en kameramodell störts i en viss RF-miljö säger litet eller inget om huruvida en annan kameramodell störs i en annan RF-miljö.
Det där belyser ett praktiskt problem vid provningen... För att försäkra sig om att t.ex. bildsensorn inte störs då man sveper igen frekvensband och polarisationsriktningar så skulle man behöva fotografera oavbrutet under timmarna svepen tar.. Än värre med digitala gränssnitt som bara sänder datapaket emellanåt, hur vet man att man exponerar enheten för det "besvärliga" frekvensområdet just då överföringen sker..? Samma sak med inbyggda självdiagnosfunktioner som ofta bara körs när enheten startas..
Har själv varit med på immunitetstester där man bara övervakar att testobjektet "verkar vara vid liv" då det utsätts för påstrålat elektromagnetiskt fält. Då har man ingalunda kontrollerat att all funktion är felfri..
Det är dyrt att hyra in sig i emc-labb, mätningarna får inte ta för lång tid..

Edit: Oj.. tänkte inte på det:
Tråden handlade om att sensorn blir störd. Förmodligen ger ett lång fast teleobjektiv helt i metall alldeles utmärkt skärmning av sensorn medan ett kort objektiv där metallhöljet är uppbrutet av zoomring, och kanske plastsektioner, ger usel skärmning. Undrar vad Canon har använt vid emc-provningen..? Och hur fungerar tredjepartsobjektiv i det avseendet..?🤔
 
Senast ändrad:
De gamla GSM telefonerna som användes då 5D lanserades störde tex HiFi så det kunde låta riktigt starkt "fras" från förstärkaren. Det som hördes tydligast var när telefonen gjorde s.k. "location update" då den sände ut en skur av signaler för att uppdatera sig mot basstationen. Troligen störde den annan elektronik också t ex bildförstärkare inne i en kamera. Från 3G och framåt är spektrat från mobiler snällare och stör inte elektronik (lika mycket).
Ja, och störningar på datorskärmen.
 
Det där belyser ett praktiskt problem vid provningen... För att försäkra sig om att t.ex. bildsensorn inte störs då man sveper igen frekvensband och polarisationsriktningar så skulle man behöva fotografera oavbrutet under timmarna svepen tar.. Än värre med digitala gränssnitt som bara sänder datapaket emellanåt, hur vet man att man exponerar enheten för det "besvärliga" frekvensområdet just då överföringen sker..? Samma sak med inbyggda självdiagnosfunktioner som ofta bara körs när enheten startas..
Har själv varit med på immunitetstester där man bara övervakar att testobjektet "verkar vara vid liv" då det utsätts för påstrålat elektromagnetiskt fält. Då har man ingalunda kontrollerat att all funktion är felfri..
Det är dyrt att hyra in sig i emc-labb, mätningarna får inte ta för lång tid..

Edit: Oj.. tänkte inte på det:
Tråden handlade om att sensorn blir störd. Förmodligen ger ett lång fast teleobjektiv helt i metall alldeles utmärkt skärmning av sensorn medan ett kort objektiv där metallhöljet är uppbrutet av zoomring, och kanske plastsektioner, ger usel skärmning. Undrar vad Canon har använt vid emc-provningen..? Och hur fungerar tredjepartsobjektiv i det avseendet..?🤔
Det måste ju inte vara sensorn som blir störd. Det kan ju även vara något i processen från sensor till lagring
 
Andra iakttagelser från diverse mätexpeditioner: jag har aldrig varit med om att labpersonalen ifrågasätter hur man övervakar testobjektet trots att de skriver testrapporten som ligger som grund till ce-godkännandet. De brukar titta på när man riggar upp övervakningsdatorer anslutna till testobjektet i mätkammaren och ta några bilder till rapporten. I princip kan man fejka alltihop, de skulle inte märka nåt.
För många år sen var jag var med en kollega och testade något i ett svenskt emc-lab. Precis innan lunch fick vi problem i immunitetprovet men vi gick alla och åt lunch..
När vi kommer tillbaka säger testingenjören -"Okej, då fortsätter vi med nästa testmoment"
Jag tittade förvånat på kollegan, som sa något tyst om att vi kanske inte behövde påminna om att förra momentet gick åt skogen..
Vi fick en rapport med godkänt resultat och alla var nöjda 😁
 
Emissionskraven är inte bara till för att skydda AM-mottagare.. Det ser du på att det inte bara är i mellanvågsbandet man mäter emission..
Det är riktigt. FCC uppdaterar också. Men hela FCC Title 47, där Part 15 (sånt som man mäter på idag) är en del, har sin upprinnelse från Communication Act 1934. Då var definitivt inga datorer eller digitalkameror inblandade.

Vad jag försökte få fram var att i USA var man tidigare ute, än i Europa, med att ställa emissionskrav på "unintentional senders". Det tvingades fram av den stora förekomsten av AM-radio.

För att återgå till mätningarna, så är det mycket en fråga om hur petig man vill vara. Japaner vill ofta vara petiga. VCCI är ett exempel på det. Det är alltså ingen lag, utan en frivillig överenskommelse mellan företag i branschen. Den uppkom för att de insåg att Japan skulle införa lagstiftning på EMC-området, men om de själva, i industrin, hittade på regler, då skulle de kanske slippa lagstiftningen för att därmed kunna sätta reglerna själva. Men de insåg också att om de gjorde det för lätt för sig, då skulle det bli lagstiftning ändå.
Därför har de japaner jag jobbat ihop med, när det gäller störningar och immunitet, vanligtvis haft inställningen att "om man uppfyller EMC (Europa) så är det bra, men om man ligger 3 dB under är det bättre, för då finns det marginal, så om man ligger 6 dB under är det bäst, för då finns det marginal på marginalerna".

Med den förutfattade meningen att Canons japaner inte är mindre petiga än andra japaner är jag helt övertygad om att ifall de släppt ifrån sig något som inte tålde störningar som var rimliga att förutsätta kunde förekomma, då berodde det på att de helt enkelt inte klarade av det tekniskt vid den tiden.
Då fick de istället säga "gör inte så" om kunden klagade på att kameran tog konstiga bilder när kunden fotograferade samtidigt som han pratade i mobiltelefon. Något som i alla fall var möjligt, även om det kanske inte var speciellt rimligt. Att kameran inte fungerar bra om man försöker använda den inne i en mikrovågsugn, som är påslagen, det kunde de strunta i, för det var helt orimligt.

Men som herr Norman skriver, det är inte så lätt att verifiera att en kamera fungerar genom alla mätningar av påstrålad störning. För den typen av utrustning som jag brukar vara med och mäta på brukar vi köra i något slags "snurra utan att producera"-läge. De motorer som går att köra, trots att maskinen inte arbetar "på riktigt", de snurrar. Då och då kollar vi att det går att betjäna maskinen, alltså stanna och starta testprogrammet. Om en motor plötsligt stannar, när man stålar en viss frekvens med en viss polaritet i en viss vinkel, då märks det förstås. Men om en motor hoppar ur position med en millimeter, det märks aldrig.
Likadant om kameran kan ta bilder under hela testet, men någon bild fick ett konstigt fenomen någonstans, det är inget som säger att det upptäcks.
Själva betjäningen av maskinen kan dessutom bara göras mellan svepen, exempelvis då man ändrar polarisationen. Under själva mätningen är dörren stängd till mätkammaren, så då kan man bara spana på mätobjektet via en väl skärmad videokamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.