Annons

Är Pentax service ett skämt?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag köpte min kamera ganska nyligen och konstaterade att sensorn innehöll en död pixel som lös ganska kraftigt samt flera skadade som började lysa eller ge störningar vid lite sämre fotoförhållanden. Till detta tyckte jag att fokus inte var så bra och kanske skulle kontrolleras plus det där konstiga felet (om det nu är ett sådant) att moire blir mycket mer påtagligt och omöjligt att få bort medan JPG-inställningen inte skapade liknande moire.

Så jag gick tillbaka till affären som heter Fotokungen på Kocksgatan 1 i Stockholm och frågade om man kunde byta, men det kunde dom inte och de föreslog istället att man istället skulle skicka in kameran på service som skulle ta cirka en och en halv vecka.

Men nu när dessa veckor hade gått ringde jag tillbaka och undrade om man skulle kunna få reda på vad som har hänt med kameran, men då får jag reda på att man inte kan få reda på det och att jag borde förvänta mig en servicetid på minst tre veckor (en månad).

Det som skrämmer mig är att de nu sade "minst" tre veckor vilket betyder att jag kan missa hela hösten, så nu undrar jag om det stämmer det som jag läste på en annan fotosida att Pentax service är ett skämt eller är det bara så att jag haft otur?

Tror att 3 veckor är nog det man får räkna med. Hade min DL på service för att blixten pajade, och när den pajade igen efter en månad fick jag ett nytt hus... SÅ service i första läget, får man mer problem eller felet återkommer kanske nytt hus är en lösning...

I ditt fall så har troligen kameran skickats till Pentax Europe i Tyskland (för fokusfel brukar skickas dit). Räkna med 1 - 1 1/2 veckor bara i ren transport tur och retur mellan din butik - Zieger - Tyskland.

En till två veckor i service är normalt, beroende på hur mycket de har att göra i Tyskland. Kan också variera beroende på om någon del behöver bytas och om de har denna del i Tyskland eller om den måste flygas in från Japan.

Om den hade hanterats i Sverige hade det gått mycket fortare, men Zieger klarar bara de enklare jobben.

Hälsar
R

de är väldigt trevliga. Dock kvarstår att bedömma deras kompetens. Ingen i Sverige känner till mitt problem med K10D där filer har börjat bli "korrupta". Sker konsekvent då halva minneskortet fyllts. Gäller på två separata kort. Mycket konstigt. Har inträffat i både PEF, DNG och JPG.
Någon som vet varför, och nej, filerna kan ej öppnas i Pentax egen mjukvara - som förövrigt kraschar mest hela tiden då man kör det på mac...

Sånt där är otroligt irriterande. Jag hade en liknande upplevelse med en Canon för många år sedan, dock inte en kameras utan en några månader gammal negativscanner som dog. Det tog över tre månader innan jag fick den tillbaka !!!!! Med tanke på att den bara var några månader, och att den var ny kan man tycka att de borde gett mig en ny istället, framförallt när de hade problem att få fram delar, men de marginalerna fanns tydligen inte ens på den tiden, och än mindre idag antar jag.

raskolnikov skrev:
de är väldigt trevliga. Dock kvarstår att bedömma deras kompetens. Ingen i Sverige känner till mitt problem med K10D där filer har börjat bli "korrupta". Sker konsekvent då halva minneskortet fyllts. Gäller på två separata kort. Mycket konstigt. Har inträffat i både PEF, DNG och JPG.
Någon som vet varför, och nej, filerna kan ej öppnas i Pentax egen mjukvara - som förövrigt kraschar mest hela tiden då man kör det på mac...
Du har skrivit förut om...
Lite långsökt men om det är HDSD kort(över 2Gb) på 4Gb och problemen börjar på 2Gb så kanske det skulle hjälpa(även med andra kort) att ladda om kameran med senaste firmwaren.

Ang service så har jag min Tamron 28-75/2.8 inne på service, den front-fokuserade...
Den lämnades på service i slutet på Juni, och har fått besked om att den är i Tyskland och jag får troligen vänta några veckor till på den...

Jag kan ju fotografera under tiden men det är lite irriterande...

raskolnikov skrev:
Dock kvarstår att bedömma deras kompetens. Ingen i Sverige känner till mitt problem med K10D där filer har börjat bli "korrupta". Sker konsekvent då halva minneskortet fyllts. Gäller på två separata kort. Mycket konstigt. Har inträffat i både PEF, DNG och JPG.

Pentax i Sverige har ingen kompetens på service för sina digitala lösningar, de har ingen utbildning i det därför att de säljer för få kameror här i Sverige för att satsa på en intern servicelösning här. Därför har de Zieger, men Zieger klarar bara enklare service. Avancerade spörsmål hamnar hos Pentax Europe i Tyskland.

På min Intel-Mac med OS X 10.4 så kraschar inte PhotoLab och PhotoBrowser, har faktiskt aldrig hänt.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar