Annons

Är Nikonisterna större datoranalfabeter än Canonisterna?

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Eller är det för att Nikonister oftare är ute å plåtograferar istället för att hänga på internetforumen?

Eller beror det bara på att Canonisterna föredrar kvantitet framför kvalitet?

Nikonisterna står bara för drygt hälften så stor aktivitet som Canonisterna i forumen.

En ytterst "vetenskaplig" sammanräkning av antalet inlägg på Nikon och Canon forumen på Fotosidan och ett annat stort forum ger att ungefär 62-65% av all aktivitet gäller Canon, och drygt 35% Nikon.

Fotosidan:
Canon Totalt: 1807 trådar, 23208 inlägg
Nikon Totalt: 1056 trådar, 12275 inlägg
Totalt: 2863 trådar, 35483 inlägg
Canon: 63% av trådarna, 65% av inläggen

Det andra plejset:
Canon Totalt: 299809 trådar, 2804807 inlägg
Nikon Totalt: 184395 trådar, 1551687 inlägg
Totalt: 484204 trådar, 4356494 inlägg
Canon: 62% av trådarna, 64% av inläggen

Fler meningslösa siffror:

Fotosidan:

Canon (inlägg/trådar)
4232 / 440
Canon Digitalt
18161 / 1290
Canonobjektiv
815 / 77

Canon Totalt: 1807 trådar, 23208 inlägg

Nikon (inlägg/trådar)
2975 / 332
Nikon Digitalt
8877 / 689
Nikonobjektiv
423 / 35

Nikon Totalt: 1056 trådar, 12275 inlägg

Totalt: 2863 trådar, 35483 inlägg
Canon: 63% av trådarna, 65% av inläggen

Andra plejset:

Canon Talk (trådar / inlägg)
85,600 578,314
Canon EOS 300D
55,549 547,502
Canon EOS 20D/10D/D60/D30
113,532 1,202,582
Canon EOS-1D/1Ds
15,276 184,349
Canon SLR Lens Talk
29,852 292,060

Canon Totalt: 299809 trådar, 2804807 inlägg

Nikon Talk (trådar / inlägg)
73,516 517,256
Nikon D70
42,772 394,645
Nikon D100/D1/D2
56,229 540,790
Nikon SLR Lens Talk
11,878 98,996

Nikon Totalt: 184395 trådar, 1551687 inlägg

Totalt: 484204 trådar, 4356494 inlägg
Canon: 62% av trådarna, 64% av inläggen

Äsch, då blir det ju inte lika kul ;)

Vägt blir aktiviteten per fotograf ungefär lika stor eftersom procentsatserna ovan motsvarar marknadsandelar.
Fast det låter lite konstigt att Canon har 60% och Nikon 30% av DSLR marknaden, dvs bara 10% kvar till övriga. Kan det stämma?

Att nikons marknadsandel (inte antal) av analoga SLR har ökat är lite intressant. Betyder det att Canonister är snabbare på att konvertera till digitalt?

Tittar man på en icke märkesbunden webbplats för bilintresserade hittar man säkert också fler ägare av folkvagnar än jaguarer ;-)

Det kan mycket väl stämma müsli, canon har ju också väldigt många fler kompakter som anses vara bra som jag ser det.

Kolla även antalet klicks på dpreview så ser du något liknande, även om det är fler märken inblandat. Nikon verkar även där bara ha hälften av den aktivitet Canon har.

http://www.dpreview.com/reviews/stats.asp

Nikonanvändare har ju koll på sina kameror och behöver inte fråga om hjälp på forum hela tiden. ;-)

Sen måste Canonisterna porrsurfa kurvor med brusresultat och posta för att tala om för varandra hur bra deras kameror är. ;-)

Skämt åsido så verkar, rent allmänt, Canonister vara teknikfreaks i större utsräckning än andra, så det kan mycket väl vara så att Canonister tenderar att konvertera till digitalt fortare/tidigare.
Sen är det ju åxå så att Canon, trots allt, leder utveckligen och de som sitter och masturberar till bilder i 400% på skärmen och som tror sig veta något om foto (inte för att jag säger att jag själv vet så mycket) tenderar därför att välja Canon. För att vara "coolast i stan".

Edit:
Tillägg till nedersta stycket:
Så därför så uppkommer det kanske mer "supportfrågor" på canons-forum.

Robert: hehe, hmm, visste inte att Canon-prylar var så sexiga.
Du säger att en del väljer Canon för att vara "coolast i stan". Är det status med Canon? Jag trodde det var Nikon som gällde för statusjägare, men även det kanske har ändrats då? ;)

Det beror nog på lite vilken skara man vänder sig till. Canon är mer "flashiga" och spelar på hela tiden ligga lite före de andra. De riktar sig till den kategori människor som byter mobiltelefon 3 ggr/år för att ha den senaste ballaste som har några pixlar till i kameran eller kan spela några fler toner på samma gång i ringsignalerna eller vars färgskärm kan visa några fler färger än konkurentens osv.

Nikon är mer classy. Det är stil. Något för finsmakare. De riktar sig till den målgrupp som föredrar en god whisky i skönaste fåtöljen framför en "ragnar" på innekrogen. Nikonister bryr sig inte om att konkurenten tar fler bilder på kortare tid och fyller sitt minneskort snabbare med fler pixlar. Deras bilder är ju ändå bättre.

(Allt givetvis skrivet med klimten i ögat. :)

Kanske är det så att Canon ägare har mer problem med sin utrustning än vad Nikon ägare har och därför skriver mer flitigt på olika forum. :)

Canon har mer problem och skriver mer för att det finns fler Canon i omlopp, så enkelt är det.

Procentuellt sett så tror jag de flesta märkena har lika mycket problem.

Nikonanvändare kanske är latare än Canotister?

Ända sen jag köpte min D100 har jag tänkt testa om autofokusen funkar som den skall innan garantin går ut. Jag använder inte autofokus, men finns den där är det väl bra att den funkar som den skall. Men häromdagen kom jag på att garantin har gått ut utan att jag har plåtat en endaste linjal. Så nu får jag sväva i ovisshet.

Linjalfotograferande hör väl till uppackningsproceduren för en Canotist ;-)

Hur testar man autofokus med linjal?

/Jörgen Eklöf, nikonist, autofokuslös och riktigt halvhändig på datorburkar, om man nu får säga det själv?

Alltså, alla vet ju att det bara är Canons lock som duger för att göra en riktigt objektiv test, de andra visar ju fel. Så jag tror helt enkelt du får byta system till Canon. :p

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar