Annons

Är neg-skannern Plustek OptikFilm 7400 bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Kjell & Co säljer 3 st olika neg.scanner, en Plexgear för 499:-, en annan Plexgear för 799:- samt neg.scannern Plustek OptikFilm 7400 för 1999:- . Är intresserad av den sistnämnda för inscanning av dia/neg. Men, är den bra? Det finns ju massor av scanners på marknaden och man får väl vad betalar för liksom allt annat. Min tanke med Plustek OptikFilm 7400 för 1999:- skulle vara i första hand ta in bilder i datorn för max A4-storlek. Tacksam för tips om denna scanner!
Den ser ut så här.

Bilagor

• images-1.jpeg
    images-1.jpeg
    3.3 KB · Visningar: 761
Enligt recensioner jag läst ger den hyfsat resultat, men har ett stort problem: den saknar ett vettigt system för att ta bort damm och repor. Många andra skannrar har något som heter ICE och är mycket effektivt.

Tack för ditt svar, om det inte fungerar bra med borttagning av damm så är produkten mindre värd, för problemet med just detta är ett elände. Använder ibland en Epson-scanner som är rätt bra - men har stora problem med dammpartiklar trots att jag är noga med blåsa rent. Finns det öht någon bra scanner i en rimlig prisnivå med tanke just på detta med damm etc?

Skaffa en antistatborste så slipper du större dammproblem. Man borstar då på negativets båda sidor och blåser rent efteråt. Att enbart borsta och blåsa med en vanlig borste är meningslöst då inte negativet urladdas. Kör man flatbädd med negativ är det lätt att torka rent glasytorna med en antistatduk som urladdar och drar till sig dammpartiklarna, finns att köpa i vanliga dagligvaruaffärer. Hur man rengör en negativscanner från damm vet jag inte, går den att ta isär? En översikt av torkplatsen för film är också att rekommendera, annars lätt att det torkar in dammpartiklar på emulsionssidan som är omöjliga att få bort. Ett bad/duschrum där man nyss ducshat (eller spolat lite med duschen före filmtorkningen) är effektivt. Men hittar man ett scanningsprogram som fungerar till 100% för dammbortttagning så är det ju inte så dumt.

Bra tips med en antistatborste respektive antistatduk! Ska försöka hitta sådana redan idag.

Flera av Epsons flatbäddsskannrar ska vara riktigt bra även till neg/dia och har ICE. T ex Epson Perfection V600 ligger i ungefär den prisnivå du är ute efter.
En hake är att det tar enorm tid. Jag försökte använda dammborttagningen på ett 6x7-negativ med min Epson V700, vilket enligt programvaran skulle ta 18 minuter för ETT negativ vid 2400 DPI.
Det går naturligtvis lite snabbare med småbild, men då har man istället i regel mycket fler bilder att skanna.

Jag tar bort allt damm helt manuellt, men det är ganska tidskrävande. Dock inget som stör om man inte plåtar loss som en tokstolle. Det är i och för sig en av anledningarna till att jag inte orkar hålla på med småbild. Den andra är att skannern är för dålig för det, eller rättare sagt filmhållaren och automatiseringen av mjukvaran, för att hålla på och manuellt lägga en anpassad kurva på 36 bilder per rulle går fetbort. Tyvärr:-/

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto