Annons

Är mitt produktval en bra start för studioverksamhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mistwalker

Avslutat medlemskap
Hallå! :)
Jag har fotat vimmel i drygt 18månader och börjar tröttna på det om jag ska vara ärlig, vill ta min fotografering till nya nivåer. Framför allt produktbilder och modeller. Och för detta så tror jag att behöver en studio för att nå bra resultat.

Jag kan verkligen noll om studioprylar, men jag har ingen lust att köpa det superbilligaste för att sedan köpa nyare grejer, därför har jag rekat lite prylar i den lite dyrare nybörjarklassen - tror jag iaf :)

Kit från Elichrom
*****************
Elinchrom D-Lite 4, deras nya paket som släpps i slutet utav Mars. Verkar riktigt bra med tanke på priset, och detta vet jag endast genom pressreleaser :p
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20822

Så, vad jag behöver efter detta är två(?) paraplyer, en softbox (man kan ju skifta ett paraply och en softbox), och självklart stativ, bakgrunder och en hållare för bakgrunder. Nu har jag redan 4st 3m bakgrunder och och 7st porträttbakgrunder. Så jag klarar mig bra med ett stativ till dessa tills vidare :)
Och då har jag tittat på detta:
Lastolite: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-1108
Manfrotto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123069

Jag vet inte vad skillnaden är, märket kanske? Men lastoliten ser lite mer robust ut, vilket skulle kunna vara att föredra då jag skulle vilja kunna placera det utanför studion every now and then. Då vill jag inte ha några rangliga grejer som känns som billigaste billigaste.

Jag behöver ju som sagt även paraplyer och stativ till blixtarna...
Elinchrom igen: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-20536

När det gäller softboxen så har jag faktiskt noll koll på hur stor den ska vara. Så ni får gärna rekomendera någon som är bra, samtidigt en som inte kostar 3.000:- ;)

Softbox: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-26178
Lägg till 500:- så får man 100x100cm, kanske är att föredra?

Jag hoppas självklart att jag kommer långt på det här paketet eftersom att jag sparat ett tag... Och har jag missat något som ni anser att man verkligen behöver, t.ex fast ljus(?), så säg gärna till! Som sagt så vill jag börja med en halvbra studio istället för en ren nybörjarstudio då jag vet att jag utvecklas i en hög fart. Har erfarenheter av att jag växer ifrån nybörjarprylar väldigt fort... Men om jag kommer långt på t.ex enbart blixtar och en softbox så börjar jag gärna med det och bygger ut allt eftersom.

Och om någon har någon litteratur som böcker, DVD:er, sidor med användbar information för att börja fota i studio etc så är jag tacksam för alla tips :)
 
Ett alternativ skulle vara att kolla på Photax Interfit och Stellar paket.

Tänk på att D-Light saknar fläkt = kort driftstid.

Jag skulle lägga till en blixtljusmätare.
Minolta Flashmeter eller en Sekonic

Vad gäller softboxar så räcker 60x90 till det mesta. Kaffebrus.com har en billig sådan med en universaladapter för 500:-.

Några reflektorer.

Fastljus kan du skippa.
 
Tack! Jag fastnade direkt för Interfit Stellar 600 paketet! Då får man ju allt! Behöver jag bara stativ för mina bakgrunder, sen är jag fit for fight!

Jag har funderat på hur det ska lösa sig med värmen eftersom Elichrom inte har några fläktar.

Men dessa Interferit Stellar 600 är minst lika bra eller? Det verkar som ett riktigt bra paket faktiskt!
 
Vad det gäller bakgrundsstativ kan jag tveklöst rekommendera www.kaffebrus.com. Dom stativen är väl så stabila som konkurrenternas och kostar hälften.
Själv har jag hela studiokitet därifrån och allt funkar. Men just bakgrundsstativen samt även hans belysningsstativ står ut som enastående valuta för pengarna.
 
Jag har inte ett sånt själv, men har hört mycket bra om dem. Jag har kollat på dom hos Photax i Nybro och det ser rejält ut. Sen passar Bowens tillbehör och det är ett plus.

Behöver du verkligen 600w? 300w räcker oftast mer än till.
 
Fredrik Calabrese

Behöver du verkligen 600w? 300w räcker oftast mer än till.

Jadu, jag vet faktiskt inte. Jag vet ju inte vad skillnaden mellan 300w och 600w är, förutom den dubbla styrkan i w. Och jag har lärt mig efter mina inköp genom åren att jag som person brukar vinna på att köpa det lite värre prylarna på en gång :)

Men du får hemskt gärna berätta skillnaden, varför man kanske inte behöver 600w, varför man behöver 600w och varför man klarar sig bra med 300w osv.

Skulle bli jätteglad om du orkade göra det, för då får jag lära mig lite grand, och det uppskattas eftersom det här med studioutrustning är helt nytt för mig :)

Björn Sorkin

Vad det gäller bakgrundsstativ kan jag tveklöst rekommendera www.kaffebrus.com. Dom stativen är väl så stabila som konkurrenternas och kostar hälften.
Själv har jag hela studiokitet därifrån och allt funkar. Men just bakgrundsstativen samt även hans belysningsstativ står ut som enastående valuta för pengarna.

Tackar :) Ska handla mina stativ där, definitivt :D
 
Interfit Stellar 600 paketet består väl av två huvuden om 300 WS vardera så då har du både och.
Det som verkar väldigt bra är inställbarheten mellan 1/1 och 1/32.
Hade de inte varit restade när jag vill köpa så hade det blivit dom för mig också. Men det jag köpte funkar utmärkt det också.
 
Björn Sorkin
Interfit Stellar 600 paketet består väl av två huvuden om 300 WS vardera så då har du både och.

Nä, dom gör faktiskt inte det. Man får 2st 600 blixtar :)
Taget från www.photax.se
Interfit Stellar 600 PAKET
Art.bet PINT134E
Interfit Stellar 600-paketet är ett mycket kraftfullt blixtpaket som innehåller följande:
2 st Stellar 600 blixtar, 2 st standard reflektorer, 2 st Ledljus/Halogen-lampor, 2 st Luft-dämpade belysningsstativ, 1 st softbox100x100 cm, 1 st Vitt/halvtransparent paraply Ø90 cm, 1 st transportväska som rymmer hela paketet (se nedan), 2 st synksladdar, nätkablar, manual.

Jag förstår att 600w ger "mer" ljus, men när behöver man 600w respektive 300w? Någon som vet, eller kanske har lust att svara på det? :)
 
300 Ws vs 600 Ws

Förutom skillnaden i maxeffekt, vilken är ganska uppenbar, så skiljer det i hur låg effekt man kan få. Har man en liten studio eller vill använda en storbländare för att få kort skärpeljup behöver man kunna ställa ner blixten rejält och då kanske 600 Ws blixten inte klarar det. Det hela är mao helt beroende på vad du ska använda prylarna till. Många kör med ett par lite kraftigare blixtar och kompletterar med en eller flera mindre för att få flexibilitet.

Det man inte får glömma är hur snabbt de laddar, såg att de här blixtarna laddar på mellan 1 till 2 sekunder, det kan ibland vara en evighet. Dock avser detta värdet säkert laddning till full styrka om man "tömt" blixten, alltså kört den på maxeffekt. Använder man en lägre effekt så laddar den så klart snabbare. Man ska också tänka på hur många tillbehör det finns och hur lätta de är att få tag på när man väl vill köpa mer, för det vill man säkert ;-) Hur är det med eventuell service och med reservdelar?

Jag hade nog hellre satsat på Elinchrom blixtarna, visst har de ingen fläkt men de ska tydligen fungera med softboxar ändå, det enligt tillverkaren. Sedan kan man alltid komplettera med en mer avancerad modell och ändå köra samma tillbehör vilket är en stor fördel. Visst de går bara att ställa ner 5 bländarsteg mot Stellar blixten som klarar 6 steg men kah tror ändå att Elinchrom blixten är bättre.
 
Eftersom dom går att ställa över sex bländarsteg så kan man få lika lite ljus som från en 300Ws som är ställbar över fem steg. Dessutom kan man vrida upp till det dubbla när man behöver.
Tycker det verkar vara ett kanonpaket och Bowens bajonetten ger tillgång till ett rikligt utbud av tillbehör.
 
Aha, tackar :)
Ska försöka lägga namnet Bownes på minnet, googla lite efter en hemsida med tillbehör där. Kan vara väldigt bra att veta!

Hm, sånt här som är lite jobbigt, när man står i valet eller kvalet i val utav ett köp där man blir "fast" med grejerna man köper.

I mina öron låter ju fläkt jättebra, samtidigt som jag vet att Elichrom fått väldigt bra kritik för sin nya serie. Den har dock inte släppts ännu, så det ska bli intressant att se kritiken när några använt grejerna.

Nu är ju jag i upplärningsstadiet, så jag hajar inte allt ni säger med olika steg och sånt. Men om jag förstått det rätt så handlar det om styrkan i ljuset från blixten. Och att kunna ställa den i många olika steg kan ju faktiskt vara att föredra, kan tänka mig att det ger lite fördelar i vissa fall.

För just nu låter det som att Jonas Andersson föreslår Elinchrom kitet, medans Björn Sorkin hellre föredrar Interfit Stellar. Båda kiten verkar ju riktigt bra, fast man får faktiskt allt till Stellar kitet. Man får nämligen inga paraplyer till Elinchrom.

Det är egentligen oväsentligt då det är kvalitén på blixtarna som är aktuellt just nu.

Då återstår alltså att välja vilket kit det blir. Kan tänka mig att det inte alls är lika lätt att googla efter recensioner på blixtar som till kameror, men man kan ju försöka :)

Men som sagt, om någon har erfarenhet eller informatio, så dela gärna med er :D
 
Tillbehör

Visst är det så att du "får" allt med till Stellar paketet men det blir dyrare än att köpa Elinchrom blixtarna, stativ 2 paraplyer och en softbox separat hos Cyberphoto. Okey, ser nu att softboxen i Stellar paketet är större men ändå! Du kan ju alltid köpa den softboxen hos Photax och använda den till Elinchrom blixtarna, kostar knappt 2000:-

Jag tror nog att du blir nöjd oavsett vilket paket du väljer, tror knappast att Stellar paketet är dåligt. Det viktiga är att man inte tror att gräset är grönare på andra sidan efter att man köpt paketet. Sedan är ju viktigt men en blixtljusmätare.
 
Jag föreslår inte det ena framför det andra men vill hjälpa till att reda ut begreppen lite.
Jag var igenom samma beslutsprocess för ett kvartal sedan och tog reda på vad jag kunde, men då fanns inte dom billiga Elinchrom blixtarna ännu.
Bestämde mig för Interfit Stellar som var restade, då blex det ett paket från kaffebrus i stället. Ångrar inte det då dom fungerar alldeles utmärkt och kom med allt man behöver för att börja.
Ett bländarsteg är en fördubbling av ljuset, så en 600Ws blixt nerskruvad ett steg motsvarar en 300Ws på full styrka osv.
Skulle jag lägga 7000:- på nybörjarutrustning för studiofoto nu så skulle jag köpa kaffebrus igen, både stora och lilla paketet. Då fick jag fyra huvuden och kunde använda allt från mycket till pyttelite ljus för en bild. Dessutom inte stå och falla med funktionen hos ett enstaka huvud för att kunna fullfölja en fotografering. Det är vad jag skulle göra men vad du vill göra är det bara du som kan bestämma.
Vad du än köper så se till att du har en STOR softbox, den behöver inte vara dyr. Köp också något bikakeraster och gärna barndoors så du kan jobba med riktat ljus och inte bara softat. Blir liksom roligare då och ger mer möjligheter till experiment.

EDIT...
Jag vet inte vad du fotar med men är det digitalt behöver du ingen ljusmätare för att börja. Bara ta en provbild och titta på histogrammet för att se hur exponeringen blev.
 
Med histogrammet du kan inte tex uppskatta ljusförhållande mellan två blixtar t.ex.

En bra ljusmätare är ett ovärderligt verktyg.

Det går också bra att använda ND (gråfilter) på blixtarna för att sänka effekten. Men 300W räcker för helkroppsporträtt. Jag skulle hellre köra 2st 300W + 1st 120w blixt.
 
Fredrik Calabrese skrev:
Med histogrammet du kan inte tex uppskatta ljusförhållande mellan två blixtar t.ex.

Det är just det man kan, med histogram + förhandsgranskning.

Med en ljusmätare kan man dock mäta skillnaden i exakta bländarsteg.

Jag använder histogrammet till 95%, men vid de ytterst få tillfällen då jag vill ha lite mer precision så använder jag en Minolta Spotmeter V.
 
D-lite

Är det någon ännu som köpt något av Elinchrom D-litepaketen? Jag är grymt nyfiken på att höra lite omdömen. Jag är själv i färd med att köpa D-lite 2 paketet. Snälla, berätta ifall ni har någon erfarenhet av dessa blixtar....
 
Har nyligen fått hem de efterlängtade D-lite 2:eek:rna och kan bara jämföra dem med de generatorpaket från stenåldern jag har kört med tidigare.

Hantering: Låg vikt, bra storlek, går snabbt att ställa in effekt och annat på den tydliga kontrollpanelen.

Användning: Laddar sanslöst fort, autodumpen verkar fungera som utlovat. Effekten räcker bra för mig men en 400WS kommer att införskaffas inom kort för de fall då man behöver ett steg till.

Nackdelar: Stativen är i mina ögon klena och 7mm paraplyfäste.

Kört med Kaffebrus 90*90 softbox och har inte märkt att det skall bli farligt varmt. Visserligen var den bara på en timme eller nåt...
 
diver1 skrev:
Hantering: Låg vikt, bra storlek, går snabbt att ställa in effekt och annat på den tydliga kontrollpanelen.

Användning: Laddar sanslöst fort, autodumpen verkar fungera som utlovat. Effekten räcker bra för mig men en 400WS kommer att införskaffas inom kort för de fall då man behöver ett steg till.

Hmm, har nog inte fattat vad autodumpen är för något? Förklara gärna. Har redan ett par BX400 så jag tänkte att dessa skulle vara ett bra komplement till dem. Jo, de har ju 7mm fäste men åtminstone BX-blixtarna har paraplyfäste vid stativfästet också. Visserligen blir inte blixten lika centrerad i paraplyet men dock... Skall kolla in om du har några bilder uppe där du använt blixtarna......
 
Autodump tömmer blixten automatiskt när du sänker uteffekten via kontrollpanelen så att man slipper fyra av manuellt för att tömma kondingarna.

Har inte lagt upp några bilder ännu då jag fortfarande inte har byggt helt klart i studion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.