Annons

Är mitt objektiv skadat? Hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

MrRapala91

Aktiv medlem
Hej allesammans. Jag behöver lite hjälp.

Igår anlände mitt objektiv från Japan, en Sigma 15-30 (begagnad). Försäljaren beskrev varan som i nyskick, väldigt få tecken på använding, glasen vara rena och bara lite damm inuti. Gjorde som vanligt en liten utredning på objektivet. Allt såg jättebra ut, glasen såg repfria ut, autofokuset fungerade perfekt, men... När jag skulle kolla objektivet bakre glas fann jag något som oroade mig. I ett glas element inuti ovbjektivet såg det ut som att det hade bildats någon form av kondensation. Jag satte på obketivet och kollade hur bilden såg ut och det såg för jädrans dimmigt ut.

Jag har redan bett om att få returnera varan på ebay och om försäljaren inte svarar inom tre dagar kommer ebay att hjälpa mig. Har vad de kallar "ebay moneyback guarantee".

Nu kommer jag till er: Vad är detta som syns inuti objektivet? Har kollat runt lite och för mig ser det ut som vad man kallar "haze". Är det korrekt?

Med vänlig hälsning
David :)

Bilagor

• IMG_0852.jpg
    IMG_0852.jpg
    42 KB · Visningar: 99
  • IMG_0853.jpg
    IMG_0853.jpg
    43.3 KB · Visningar: 70
Jag tycker att det mer ser ut som att det är svamppåväxt/mögel i det. Alltså det som brukar kallas "fungus" på engelska.

Hur kan man få mögeltillväxt inuti en optik? Nu vet jag inte exakt hur moderna optiker är uppbyggda men för att dra paralleller till andra optiker så vet jag att antireflexbehandlingen på tex glasögon som är någon form av kopparsalt kan krackelera och det ser ut lite som det du visar. Fenomenet kan uppstå på både gamla och sprojlans nya glasögon.

Sen kan äldre linser till bioprojektorer innehålla bindmedel som avger gas som i sin tur ger avsättningar på linsen - men det känns som riktigt långsökt... :)

Hur kan man få mögeltillväxt inuti en optik?

Det är ett tyvärr inte så ovanligt fenomen hos objektiv som vistats mycket i varmfuktiga klimat.

Majoriteten av objektiv är långt ifrån täta, så att det kommer in fukt, damm, och i vissa sammanhang mögelsporer är inte så konstigt.

Men är det mögel går det är få bort dock kostar det förmodligen mer att skicka på service än du gett för objektivet och fixa själv kan nog vara lite trixigt om man inte är försiktig.

Solklart fall av mögelsvamp och man vet aldrig om den etsat glaset eller inte, likaså skicket på antireflexbehandlingen. Eftersom det där inte är det lättaste objektivet att skruva isär och provrengöra skulle jag försöka få till en retur om det nu inte var helt galet billigt.

Att påstå att det är i bra skick är dock helt felaktigt och lite ovanligt med tanke på japansk säljare, de brukar vara extremt noga med allt.

Hej allesammans. Jag behöver lite hjälp.

jIgår anlände mitt objektiv från Japan, en Sigma 15-30 (begagnad). Försäljaren beskrev varan som i nyskick, väldigt få tecken på använding, glasen vara rena och bara lite damm inuti. Gjorde som vanligt en liten utredning på objektivet. Allt såg jättebra ut, glasen såg repfria ut, autofokuset fungerade perfekt, men... När jag skulle kolla objektivet bakre glas fann jag något som oroade mig. I ett glas element inuti ovbjektivet såg det ut som att det hade bildats någon form av kondensation. Jag satte på obketivet och kollade hur bilden såg ut och det såg för jädrans dimmigt ut.

Jag har redan bett om att få returnera varan på ebay och om försäljaren inte svarar inom tre dagar kommer ebay att hjälpa mig. Har vad de kallar "ebay moneyback guarantee".

Nu kommer jag till er: Vad är detta som syns inuti objektivet? Har kollat runt lite och för mig ser det ut som vad man kallar "haze". Är det korrekt?

Med vänlig hälsning
David :)

Hej !

Jag fick tillbaks från ebay mony back, i detta fall för ett displayskydd till telefon, fungerade överaskande smidigt, nu mindre summa ca100 kr.

Förutsättningen är väl att det inte står nått i objektets text att det är defekt.

-----------

Får du optiken kan man väl försöka rengöra, men att det blir bra tror jag inte.
Det räcker att försöka på en fast enkel optik så inser man hur många sidor och
ytor det finns, och att det som inte syns direkt, syns väldigt tydligt när det
förstoras innuti en optik.

Ta en liten stark ficklampa och försök se hur många ytor som är beläggda.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar