** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är mitt 70-200 f/4L defekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellyhansson

Ny medlem
Har upptäckt två saker med mitt 70-200 som har satt rejäla griller i huvudet på mig.

1. Tar jag tag i objektivet och lätt skakar det så hörs ett lätt "klonkande" i framändan. Inget lätt rasslande utan det låter som det är något tyngre som sitter löst där inne. Jag har varken motljusskyddet på eller har gluggen monterad på huset när jag har testat detta.

Han jag köpte det utav säger sig tro att det är fokusskalan som sitter lite löst så det är det som hörs. Han har även testat det på en av sina andra L-gluggar och det är samma fenomen där.
Jag tycker det låter som en vettig förklaring men tänkte ändå höra mig för hur det är mer era L-gluggar?
Anledningen till att jag har blivit orolig vad det kan vara är att man alltid har hört hur välbyggda objektiv ur L-serien är. "Kassaskåps"-kännsla.
Ett liknande ljud återkommer även när Fokusskalan bottnar i ändlägena. Precis som den kör stutt i något.

Min kompis 70-200 uppvisar inte detta fenomen. Det är helt knäpptyst när man ruskar på det och känns helt solidt.

2. Provar jag att fokusera manuellt så går det att dra fokusringen förbi fokuskalan. Så istället för att det blir stopp så går det bara lite lite trögare att vrida på ringen när skalan har nått ändläge.
Enligt han jag köpte det utav så är det en form utav dämpning istället för att det skall ta tvärstopp.
Låter också vettigt men nu är det så att åter min kompis likadana 70-200 stannar vid ändlägena.Går alltså inte att dra fokusringen mer än till Skalans två ändlägen.

Utöver dessa två "problem" så verkar gluggen fungera kanon. Blixtsnabb Autofokus , skärpan osv

Alltså... hur ska ett 70-200 f/4L fungera egentligen? är mitt defekt? är min kompis objektiv defekt?
Hur fungerar era? :)

Jo, man kan dra förbi och det går bara lite tyngre - så gör mitt iaf och alltid gjort så.

Lite klonkar objektivet när det det går i ändlägena, men samma sak, det gjorde det för 20000 bilder sen också...

Fungerar focus och bilderna blir bra så är det väl bara att köra på?

Tror man ska kunna vrida på fokusringen hur mycket som helst på moderna USM-objektiv. Så funkar det i alla fall på mitt EF-S 17-85 IS USM och är rätt säker på att mitt 70-200/4 L IS USM gör det också.

Har din kompis samma objektivmodell som du?

/P

Provar jag att fokusera manuellt så går det att dra fokusringen förbi fokuskalan. Så istället för att det blir stopp så går det bara lite lite trögare att vrida på ringen när skalan har nått ändläge.

På objektiv med USM (åtminstone alla jag haft) så kan man vrida fokusringen (åt båda hållen) efter att skalan stannat vid ändläget. Det är väl en funktion av själva drivningen (ultraljudsmotorn, alltså), den är inte mekaniskt direktkopplad. Man känner när ändläget är nått, och det blir märkbart trögre att vrida.

Har upptäckt två saker med mitt 70-200 som har satt rejäla griller i huvudet på mig.

1. Tar jag tag i objektivet och lätt skakar det så hörs ett lätt "klonkande" i framändan. Inget lätt rasslande utan det låter som det är något tyngre som sitter löst där inne. Jag har varken motljusskyddet på eller har gluggen monterad på huset när jag har testat detta.

Klonkandet är standard på varianten med IS, inte säker på den utan.

Tack för alla svaren! nu börjar jag bli lite lugnare ;)

som sagt så fungerar allt klockrent utöver dom här funderingarna jag hadde. Fokusen är exakt och snabb ( kanske missar lite lite men det är ju inge ovanligt ), skärpan, kontrast och färger är där. Och inge konstigheter med mekaniken i övrigt.

Ja jag och min kompis har lika modell ( 70-200 f/4L ). Mitt är nyköpt i Mars och hans är köpt nytt nu i September. Ingen av oss har IS i gluggen.

Men vad tror ni att "klonkandet" är när jag ruskar på gluggen?
Kan det vara fokusskalan som sitter lite löst och glappar?

Nu springer jag ju inte runt och ruskar på gluggen när jag är ute och fotar så jag störs ju inte av det då. Men som sagt, "Kassaskåps"-kännslan var det ;)

Alla objektiv är som individer, vissa har små ljud för sig och andra inte, även om det är samma modell och tillverkningsvecka. Detta betyder inte att något är defekt, men det kan vara en indikation på att något är påväg att ge med sig.

Att dra fokusringen förbi oändligt skall vara möjligt. Dels är ändläget längre bort än oändligheten (pga marginal för temperaturskillnader om jag inte minns fel) och dessutom går det att vrida ringen förbi ändläget (här börjar det gå trögare).

Lite klonkande när man skakar är normalt skulle jag säga, sålänge det fungerar som det skall hade jag inte oroat mig. Blir det värre eller förändras hade jag nog undersökt det närmare dock.

Stidsvagnskänslan är väl lite beroende på storlek och tyngd också.. 70-200 f/4L är ganska litet och smidigt, men absolut inte plastigt. De jag känt på känns välbyggda. Börjar man jämföra med t.ex. 70-200 2,8 IS eller 100-400 IS då är man uppe i en annan tyngd som för vissa kanske bidrar till känslan.

Tack för alla svaren hörrni! :)

Jag gör så att jag kör vidare med den här gluggen och håller ett vakande öga (Öra?) på den om det förvärras med klonkandet.

Känner mig betydligt lugnare nu :)

Det är standard att den manuella fokuseringen ligger hitom närgränsen och bortom oändligt. Skriver inte Nikon ut två olika närgränser för sina teleobjektiv (en för MF och en för AF)? kanske var ngn annan producent..

Den lilla extra närgränsen har jag utnyttjat fantastiskt många gånger och eftersom manuell fokus är det enda som duger i många lägen så gör det ju inget att man inte har AF där.

Jag tycker rent spontant det låter som att ditt objektiv är helt normalt.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar