Annons

Är min skanner trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

g-j

Aktiv medlem
Köpte nyligen en begagnad Minolta Dimage Scan Dual III av en bekant som inte skannat sådär jättemycket med den. När jag skannar i godan ro, (efter mindre än tio rullar), så börjar den bete sig jättekonstigt. Den låter seg när den skannar samt bilderna blir helkonstiga i färgerna. Har installerat om program etc. Ringt supporten men dom tycks inte veta nånting.

Är så surt, har inte råd att lämna in den (alldeles för dyrt då det inte finns garanti) samt att köpa en ny då jag precis köpt denna för ett antal veckor sedan.

*Gråter av förtvivlan* Har ca 25 oskannade rullar på bilder som personer väntar (Fotar TFP via www.modellbilder.se) på och har väntat på JÄTTElänge.

Är det NÅN som har en aning om vad problemet kan vara, eller om den bara är att kasta??

//Göran J.

Hade lite samma känsla med min Scan Dual III. Naturligtvis beror skanningshastigheten på hur stor du låter den inskannade bilden bli. Hög kvalitet=långsam skanning. Men jag tyckte också att något ändrade sig efter ett tag. framförallt färgerna. De blev som 60-tals aktiga. Riktigt fula och onaturliga. Jag antog att det berodde på negativen och sen dess har jag skannat blygsamt. Har du något exemplel att lägga upp. Gära i originalstorlek om du har någonstans att lägga den. Mvh Kristofer.

Ojdå!

Det är alltså ränderna som är problemet. Några sådana effekter har jag inte råkat ut för. Bara konstiga, i mitt tycke, färger. Vilket mycket väl kan bero på att negativen faktiskt har dessa färger. Jag har aldrig gjort något jämförande test.

Den första bilden är ju röd vilket den inte alls är. Det är en helt "vanlig" sommarbild, inget konstigt ska vara med den. Den andra bilden ser konstig ut fast på ett annat sätt. Båda är helt "vanliga" bilder och neggen ser bra ut, har ju trots allt nyligen skannat just dom här bilderna.

har du provat att smörja maskineriet? använd inte olja. (tror det är konsistensfett man använder?)
prova att se om du kan justera den lite.

en högtalare (!) trillade ner på min skanner en gång och efter det så segade den för att tillslut stanna helt.
jag öppnade och justerade några remmar och skruvade lite och sen funkade den fint!

Jag är ju lite feg när det gäller att pilla på mina tekniska prylar, då min tumme har hamnat nånstans mitt i handflatan *ler*.

Tack för tipset. :) Nåt att kolla upp.

Det där ser ut som ett data-överföringsfel, prova att byta USB-kablen, dom brukar vara av usel kvalitet av någon anledning.

Jag undrar om det inte kan vara värmeproblem om den bara segar ihop efter ett tag och sen funkar igen om du låter den stå. Vissa typer av linjer lär ju kunna uppstå om du har fått damm på sensorn också. Då den scannar av hela bildytan så följer ju dammkornet med hela raden om det sitter över en pixel på sensorn.

Vissa enstaka bilder kan också få konstiga färger, även om negget vid första anblick ser bra ut. Men om samma bild fungerar senare om den fått stå då är det något med scannern. Kolla också att inga dammstrån eller hårstrån har satt sig i fönsret längst in på negativhållaren, det kan ge upphov till ränder då detta fönster är för någon slags kalibrering.

Testa också Vuescan , vilket jag har insett vara en otroligt mycket bättre programvara.

Jag har min scanner inlämmnad just nu. Och enligt minolta har dom problem just i början av varje sommar pga av hög belastning och att folk alltid lämnar sakerna precis innan dom ska på semester, så det kommer ta tid. 3-4 veckor då scannrar skickas ner till tyskland.

En möjlighet är ju att det är i datorn felet sitter. Har upptäckt att den går väldigt slött ibland (kommer uppgradera den senare i sommar).

Nu lät jag iaf i princip alla program utom skannerprogramet vara ifred samt skannade bilderna i jpg istället för tiff. Då funkar plötligt en hel rulle utan problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar