Annons

Är min K100D trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leifson

Aktiv medlem
Jag har nyss upptäckt vad jag tror är ett fel på min nya K100D. När spegeln hålles i uppfällt läge skakar hela kamera kraftigt ca 1 gång i sekunden. Det verkar som om mekaniken/motorn som ska hålla spegeln krånglar.
Jag har testat både med programvredet i läge B samt genom att gå in i menyn för sensorrengöring och därigenom fälla upp spegeln.
I båda fall börjar kameran med sina "dödsryckningar".

Är det någon annan som har detta fel?

Gör den så även du slår av skak reduceringen? Vad jag vet är detta samma mekanism som sköter om "dust removal" systemet och när det systemet går igång så ruskar kameran till så att man känner det.

Men om det skakar så att det stör bilderna så skall du givetvis lämna in kameran och enligt affären jag talade med tar det ca en och en halv vecka får att sända kameran till Pentax och sedan få den åtgärdad eller bytt.

Min kamera skakar inte när jag har långa slutartider, däremot har jag ännu inte haft den i läge för rengöring och det kommer jag inte ha förrän det är tid för rengöring.

Ormetkruper skrev:
K100D har ingen "dust removal"...
Aj, min hjärna släpade efter lite där och jag tänkte på samma model man som fått heta "Super".

Men då är det självklart ett fel som skall åtgärdas, för så länge den kamera har spegeln öppen så skall det inte vara nått i kameran som skall röra på sig så att det uppstår vibrationer.

Ursäkta min förvirring.

Sorry jag var otydlig, det är en K100D Super, som skall ha samma dust removal som storebror K10D (påstås det).
Jag har provat med skakreducering både på och avslagen och det är ingen skillnad.

Att sätta kameran i läge "Sensorrengöring", dvs med uppfälld spegel provade jag endast med objektivet kvar, så det borde väl inte vara någon risk att få in damm?

Nåja jag har iallafall skickat in kameran till Pentax (Zieger Teknik) idag, så förhoppningsvis blir det bra till slut.

Jag ville mest höra om andra har samma problem eftersom kameramodellen är ganska ny. Det kunde t.ex. bero på nån bugg i firmware.

Tack för era svar!

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar