Annons

Är kameran trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lusnos

Avslutat medlemskap
Jag kan inte ändra "exposure" på min Canon 40D.
Den är helt enkelt fast på -2 och alla bilder blir, ja kolsvarta.. vilket är logiskt.

Jag har inställt på den den lilla linjen, Inte "ON".

Vrider jag på bakre hjulet ändrar jag bländaren, vrider jag på övre ändrar jag tiden.
Det även om jag håller in avtryckaren halvvägs.

Har ingen aning och har googlat som en dåre i 2 timmar nu.

Edit: trasig är den inte, det är endast på "M" det inte funkar.

Väldigt tacksam för tips.

/Lusnos

Senast ändrad:
Det är så M-läget fungerar, med det ena hjulet väljer du tid och med det andra bländare. Exponeringen blir således precis som du har valt, blir det för mörkt måste du använda en längre tid och/eller en större bländaröppning (ett tredje alternativ är att öka ISO).

M är för övrigt en förkortning för Manual (Manuellt) det vill säga det är du som skall veta hur kameran skall ställas in, du får i princip ingen hjälp alls från kameran. Om du inte riktigt har greppat hur kameran fungerar men vill lära dig, välj då ett av de halvautomatiska lägena (Av eller Tv) istället.

Med andra ord så kan du visst ändra exponeringen. Du har inte vridit långt nog, bara. Ska man döma av tidpunkten när du skrev inlägget var det mörkt när du micklade med kameran.
Välj en låååååång tid så får du se på något annat.

Om du inte redan har tagit en extra titt i manualen, så är det kanske på sin plats att poängtera att visaren har olika funktion i M-läget jämfört med de hel- och halvautomatiska. I M-läget är det en exponeringsmätare som indikerar vad kameran tror att din manuella inställning kommer att resultera i, medan den annars visar vilken exponeringskompensation du har ställt in.

I princip är det väl samma sak som visas, men i M-läget kan du ändra både bländare och slutare fritt för att påverka exponeringen (visaren indikerar resultatet), i de automatiska lägena är det kameran som ställer in och du kan välja att be den under- eller överexponera (visaren indikerar din justering).

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto