Annons

Är jag ute på hal is?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Dem som kan detta här med studiofotografering säger att för att förstå och lära sig fotografera i studio, krävs en utbildning, då man lär sig alla grunderna med analog kamera, labba fram sina egna bilder och att man börjar i svart-vitt!

Jag har inte gått fotokurs.

Jag har haft ett eget labb och labbat fram schyssta bilder, inga astronomiska underverk, men helt fullt dugliga. (då endast svart-vita bilder)

Helt enkelt testar mig fram, med inställningar m.m.

Vad tror ni?

Är jag helt ute på hal is, tar vatten över huvudet. Skulle jag kanske söka in på en fotoutbildning för att klara av att ta bra bilder överhuvudtaget. Det var kanske en dum formulering. Alla kan ta bra bilder då och då. Men det jag menar är att jag verkligen behärskar det och vet vad jag gör.

//Lisa

Egentligen...

...blir väl tillfredsställelsen högre om man lyckas ta, den där kanonbilden, helt utan utbildning?!:)

Utbildningen i sig går att få från böcker, även om det tar längre tid och en lärare kan vara väldigt bra att tillgå och ställa frågor till om man kör fast och dylikt. Men ett MÅSTE, tror jag inte.

PhotoGirl skrev:
Dem som kan detta här med studiofotografering säger att för att förstå och lära sig fotografera i studio, krävs en utbildning, då man lär sig alla grunderna med analog kamera, labba fram sina egna bilder och att man börjar i svart-vitt!
Jag kan det här med studiofotografering.

Du behöver ingen utbildning även om det naturligtvis snabbar på din utveckling om du går någon kurs i ljussättning till exempel.

Jag förstår inte det där med att lära sig grunderna med analog kamera och att jobba i mörkrum.
Vad tusan har det med studiofotografering att göra?

det är individuellt hur man bäst lär sig saker.
det ena - utbildning - är bra för vissa och det andra - egna erfarenheter - passar andra bättre.

det är inte ett måste att plåta analogt för att man ska bli en bättre fotograf.
det kan dock vara lärorikt att lära sig den äldre tekniken för att se vad som evolverades till den nya tekniken.
som en layoutare som jag känner som lärde sig gamla tryckplåtssättningsmetoder eller vad 17 det heter, och sen därefter indesign. typ.
intressant. men knappast ett måste.
och det har verkligen inte mycket med just en inriktning av foto att göra.
ska man lära sig studiofotografering är det bra om man har tillgång och får plåta mycket i studio, med den utrustning man tänker fortsätta med.

vad man främst uppnår med att utbilda sig är snabb lärdom om mycket samt tillgång till bra utrustning som man kanske inte kan skaffa själv i en handvändning ( om man inte är rik ).
plus friheten.
man slipper en uppdragsgivares kritiska ögon och snäva önskemål och får plåta rätt fritt, beroende på skola.
tre stora fördelar som jag uppskattade enormt under mina egna utbildningar.

valet är ditt. vad tycker du själv?

Jag håller med ovanstående talare.

Själv har jag aldrig gått någon utbildning. Min kunskap har jag fått genom envist "trial & error". I början byggde jag min egen studioutrustning av plywood och gamla kontorsmöbler.

Nu är inte jag fotograf till yrket......

Men tror ändå att jag kan hävda att du inte behöver någon examen får att nå dit du vill, har du ett brinnande intresse och lite talang så skall det gå vägen ändå.

Ur ledaren till tidningen F, senaste nummret stod att läsa "att de flesta av oss är autodidakter".....rejält saxat ur sitt sammanhang men detta är dagens sanning, än idag kan du inom fotografin nå resultat utan skolutbildning. (Artikeln handlade visserligen om något liknande det du tar upp)

Så kör på, plåta i studio och utanför. Är du intresserad så kommer resultaten, det är iallafall vad jag intalar mig !

// A

Sen kan det ju också vara så att det går fortare att lära sig själv om alternativet är en dålig utbildning. Det finns ju både bra och dåliga lärare...

Mikael TACK!!

Det var precis vad jag tänkte när denne personen sa det.

Men det finns alltid dem som ska veta bäst och krångla till det.

Jag håller med dig. :-D

Då fortsätter jag vara en optimist, för visst klara jag det.

//Lisa

Hans

Ja, och sen finns det dem lärare som har en helt annan syn på fotografering och hur det ska se ut.

Alla har vi våra egna unika stilar.
Och allt ligger ju i betraktarens öga om man gillar det eller inte.

Det kan var superbra bilder, som tex inte tilltalar mig själv.

//Lisa

Christel

Jo, jag håller med dig.

Nu är jag grafisk formgivare till yrket, och jobbar i Quark Xpress, Illustrator, Photoshop, och Indesign som rinnande vatten.

Visst jag har jag stor nytta av photoshop i min fotografering, men dem andra programen har knappatst med foto att göra.

Så talangen har jag nog, annars hade jag nog aldrig slutat som grafisk formgivare och fått jobb :-D

//Tack för era svar!

håller med de flesta här. man behöver ingen utbildning, men de gör säkert att man utvecklas snabbare.

själv försöker jag hålla mig borta från alla böcker och tidningar där det står hur man ska t.ex. komponera sin bild "rätt". jag tycker att sånt bara stör när jag jobbar mina idéer, vet jag hur folk tycker att bilder "ska" vara komponerade så påverkar det mina egna bilder så att de inte blir "mina".

jag tror att om man själv komemr udnerfund med allt, med små tips här o var så får man lättare en helt egen stil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar