** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag rätt person att köpa PSCS?

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Innan jag gör något förhastat som jag får ångra så ställer jag frågan rakt ut till vem som helst.
Funderar och funderar om det är "värt att köpa" CS3 för 10.000 för en som:

1. Har fotointresset på hög nivå sedan flera år tillbaka.(Systemkameranivå) Både vanlig redigering och avancerad redigiering. Ja, jag fixar med sånt nästan dagligen.

2. Wacom, älskar att både redigera och rita med wacompennan. Ritar gärna av poträttfoton.

3. Webdesign pysslar jag mycket med, väldigt mycket.

Har elements 6 men ibland känns det för lite. Jag vet inte. I höst tänker jag gå en bildbehandlingskurs (har gått en tidigare men den här är bättre) och då kan man köpa CS3 extended education för 2700 på studentrabatten. Den får man även ha i komersiellt syfte.

Borde jag vänta till i höst eller köpa "enkla" CS3 nu. Urk! Svårt.

Har du kollat om inte GIMP fyller dina behov? GIMP är gratis och kan det mesta som Photoshops avancerade versioner kan, sägs det. Jag har själv inte erfarenhet av PS, men tycker att GIMP kan det mesta.

En anledning till att inte använda GIMP skulle vara att "alla andra" använder PS. Möjligen.

Ta tipset för vad det är: ett inlägg ifrån en nöjd GIMP-användare.

Per.

PS. En jämförelse mellan PS och GIMP hittar du här, med konkreta invändningar emot GIMP: http://grimthing.com/archives/2007/01/11/Gimp_vs_Photoshop/ DS.

Per: Har Gimp, tyckte bara det gick så trögt med det programmet. Jag gissar att man blivit... "blind" och bara tänker photoshop. Ska försöka sätta mig in i gimp i veckan innan jag gör något. Visst man gör ju ingen tabbe att köpa cs3 men kostnaderna måste man ju fundera om man verkligen vill lägga ut. Alla tips är bra. =) Ska kolla länken.

Det är alltid svårt att råda andra om att lägga pengar på saker men jag ska försöka ändå... Jag är inte så jätteavancerad men jag tog nyligen steget från elements 6 till cs3 (den vanliga, är dåligt insatt vad som skiljer den och extended), jag kände att jag retade mig på vissa saker i elements plus att jag redan har köpt lightroom och då känns cs3 som en naturlig "partner", jag ville bl a åt scriptingmöjligheten plus att nästan alla photoshoptips på nätet utgår från cs3. Jag lindrade smällen genom att uppgradera från engelsk elements 6 till engelsk cs3 (jag tror inte man kan uppgradera mellan olika språk "hur som helst") men visst är det dyrt. Men jag ångrar det inte...

Om du är osäker på om cs3 är värt pengarna för dig skulle jag föreslå att du laddar ner testversionen som du får köra i 30 dagar så kan du jämföra den med elements. Rent ekonomiskt låter det ju som studentversionen är ett bra köp om du kan vänta till i höst... annars är det väl uppgradering av din befintliga elements som gäller...?

Just my 2 ören...

/Per

(edit: på webshopen står det uppgradering från elements 3,4 eller 5, inte 6. Så när jag körde installationen matade jag in licensnyckeln för min gamla elements 5 och det fungerade. Jag vet inte vad som gäller från elements 6 till cs3 så för säkerhets skull, om du köper och gör det via nätet, ring och kolla först!)

Senast ändrad:
Per B: Ja, det är svårt. Hur funkar uppdateringen då? Kollade priset på uppd. och det skiljer 2000 bara... Ska testa och se.

Tack Per, det var bra att veta att möjligheten finns! Går numera att även uppgradera Elementsversionerna, tror att det inte gick för ett par år sedan.

Lotta

Jag tror jag ser till att vänta till hösten då jag förhoppningsvis kommer med i moderskeppets distanskurs. Känns bäst så, iaf för plånboken ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar