Annons

Är jag dum om jag köper... (D70 vs D1x)

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
... en Nikon D1x för en knapp tusing mer än vad ett D70 kit kostar? Jag är så velig att jag håller på att bli knäpp.

Å ena sidan gillar jag proffskänslan och robustheten hos D1x, å andra sida så är ju nytt nytt och bildkvaliten är minst lika bra och batteritiden mm

Melker

Melker Humala skrev:
... en Nikon D1x för en knapp tusing mer än vad ett D70 kit kostar? Jag är så velig att jag håller på att bli knäpp.

Å ena sidan gillar jag proffskänslan och robustheten hos D1x, å andra sida så är ju nytt nytt och bildkvaliten är minst lika bra och batteritiden mm

Melker

Vad skall du ha kameran till?
mvh

Fotografera med :)

Nej skämt osido så ska jag ha den till allt möjligt. Jag är ju glad amatör och bär idag omkring min F4:a till allt möjligt tex Promenader, brorsans bröllop, luftballong-tävlingar, festivalbesök mm.

Melker

PS. Jag har bara använt "motorn" på F4 en gång så fps är inget som är superviktigt för mig. DS.

Senast ändrad:
Melker Humala skrev:
Fotografera med :)

Nej skämt osido så ska jag ha den till allt möjligt. Jag är ju glad amatör och bär idag omkring min F4:a till allt möjligt tex Promenader, brorsans bröllop, luftballong-tävlingar, festivalbesök mm.

Melker

PS. Jag har bara använt "motorn" på F4 en gång så fps är inget som är superviktigt för mig. DS.
Då skall du ha en D70 som är betydligt modernare som kamera, mer lättfotograferad, har enorm batterilängd och dessutom är betydligt lättare.
Jag hade 5 battterier med mig för en dags arbete med D1x.
Spar ryggen och köp en kamera som dessutom fungerar på högre iso tal än 400.
Bildmässigt, färgmässigt är d70 utmärkt, den ger upp till 1600 iso lika bra bilder som exv 20D. D70 har en annan tonal kurva än 20D. ligger lite mörkare. Färgmässigt , dvs att återge svåra färger som gult, rött är den enormat bra på.

Köp den med kitobjektivet från Nikon.