Annons

Är jag dum om jag köper... (D70 vs D1x)

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
... en Nikon D1x för en knapp tusing mer än vad ett D70 kit kostar? Jag är så velig att jag håller på att bli knäpp.

Å ena sidan gillar jag proffskänslan och robustheten hos D1x, å andra sida så är ju nytt nytt och bildkvaliten är minst lika bra och batteritiden mm

Melker

Melker Humala skrev:
... en Nikon D1x för en knapp tusing mer än vad ett D70 kit kostar? Jag är så velig att jag håller på att bli knäpp.

Å ena sidan gillar jag proffskänslan och robustheten hos D1x, å andra sida så är ju nytt nytt och bildkvaliten är minst lika bra och batteritiden mm

Melker

Vad skall du ha kameran till?
mvh

Fotografera med :)

Nej skämt osido så ska jag ha den till allt möjligt. Jag är ju glad amatör och bär idag omkring min F4:a till allt möjligt tex Promenader, brorsans bröllop, luftballong-tävlingar, festivalbesök mm.

Melker

PS. Jag har bara använt "motorn" på F4 en gång så fps är inget som är superviktigt för mig. DS.

Senast ändrad:
Melker Humala skrev:
Fotografera med :)

Nej skämt osido så ska jag ha den till allt möjligt. Jag är ju glad amatör och bär idag omkring min F4:a till allt möjligt tex Promenader, brorsans bröllop, luftballong-tävlingar, festivalbesök mm.

Melker

PS. Jag har bara använt "motorn" på F4 en gång så fps är inget som är superviktigt för mig. DS.
Då skall du ha en D70 som är betydligt modernare som kamera, mer lättfotograferad, har enorm batterilängd och dessutom är betydligt lättare.
Jag hade 5 battterier med mig för en dags arbete med D1x.
Spar ryggen och köp en kamera som dessutom fungerar på högre iso tal än 400.
Bildmässigt, färgmässigt är d70 utmärkt, den ger upp till 1600 iso lika bra bilder som exv 20D. D70 har en annan tonal kurva än 20D. ligger lite mörkare. Färgmässigt , dvs att återge svåra färger som gult, rött är den enormat bra på.

Köp den med kitobjektivet från Nikon.
Kombinationen är svårslagbar vad det gäller pris och prestanda.
mvh Mikael

Jag har både D70 och D1X. Om du är intresserad av lite snabbare AF, robust kamera som tål dåligt väder, vertikalgrepp, kunna använda ISO 125 så kan D1X vara nåt för dig. Prioriterar du bra batterier, bra monitor för att titta på bilderna, lättare kamera, kunna använda höga ISO då är D70 din grej.

Jag inbillar mig att ISO 125 med D1X är bättre än ISO 200 med D70 (har bara gjort egna enkla test!).

Hur är batteritiden egentligen på D1x? Säg att jag är ute på havet eller utan möjlighet att ladda batterier och "semesterfotograferar" dvs tar ett par bilder då och då och låter kameran vila emellan (avstängd). kan jag räkna med att få ut 300 bilder på en laddning? Jag är medveten om att monitoranvändandet drar mycket ström så man får väl vara lite sparsam med det i de fallen. Det skulle i så fall kunna räcka för mig speciellt om jag har två eller tre accar dvs total batterikapacitet för knappt 1000 bilder.

Är D70 mycket bättre på ISO800? vi pratar alltså bilder som kommer att printas i A4 kanske någon enstaka gång A3.

Melker

D1X: Jag fotar mycket på vintern och då är kameran utomhus mest hela tiden. Dessutom anväder jag monitorn flitigt. Jag klarar en dag på två batterier och runt 200-250 exponeringar. Jag har inte fotat på sommaren (ännu) med min D1X men då kan det inte vara några problem.

D70: Kan nästan inte göra slut på två batterier på en vinterdag med normal fotografering ...! (jo ... om det är smällkallt)

D70 är bättre på ISO 800 men jag har inte jämfört något speciellt för det har inte varit viktigt för mig.

D1X: Jag har precis köpt ett nytt batteri från zebramedia (billigare än orginal) som jag fick hem igår. Det sitter i kameran nu och ev hinner jag ut idag och provköra det idag. Det batteriet har fått goda recensioner så jag hoppas det ska hålla bättre än orginalarna ...

Melker: Hör av dig till mig senare så kanske jag hunnit testa batteriet.

Ska tillägga att gillar du den klassiska känslan av en tung, rejäl, stabil kamera i handen blir du nog lite besviken med en D70.

Kommer jag ihåg det kan jag trycka in en ISO 800 bild också ...

Man tackar!

Jag har faktiskt klämt lite på D70 så visst det är ju mer F-801 känsla än F4 men det skulle jag väl kunna leva med. Batterierna från Zebra hade jag också kollat in för att eventuellt skaffa något extra accpak. Jag ser fram emot testrapport om batteriet.

Glad Påsk

M

Melker Humala skrev:
Man tackar!

Jag har faktiskt klämt lite på D70 så visst det är ju mer F-801 känsla än F4 men det skulle jag väl kunna leva med. Batterierna från Zebra hade jag också kollat in för att eventuellt skaffa något extra accpak. Jag ser fram emot testrapport om batteriet.

Glad Påsk

M

Glad påsk på dig själv.
kan berätta en liten historia. Jag köpte d70 som back up kamera till min Dix. D1x blev backup till d70.
D70 är numera backup till D2x.
Mikael

Jo det har jag läst att fler har gjort, ersatt D1x med D70 alltså. Förnuftet säger D70 men ha-begäret och NAS säger D1x :)

Melker

"batteritest"

Test av Zebramedias Batteri till Nikon D1X:

Har haft kameran på sedan 12.30 och nu är klockan ca 19.00. Jag var ute i 2-3 timmar och tog 300-350 bilder. Tittade flitigt på monitorn utomhus (+2 grader).

Ännu har inte batteriindikatorn rört sig och det kan jag lova är mycket bättre än de orginalbatterier jag har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar