Annons

Är inte 24x36 alltid 24x36?

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Nyligen reklamerade jag en fotobutiks kopiering eftersom en stor del av negativet inte fanns med på papperskopiorna. Nåväl, alla kan ha en dålig dag och de lovade göra om kopiorna.

Det som förbryllade mig var att de till sitt försvar sa att alla kameror exponerar olika stora ytor på negativet. Är inte 24x36 alltid 24x36?

Att man inte ser hela den på negativet exponerade ytan i kamerans sökare känner jag till, men att olika kameror skulle exponera olika ytor tyckte jag verkade lite förbryllande...

Nån som vet?

När man kopierar på papper så är det "det normala" att inte ta med exakt hela neget, mest för att det inte GÅR. Neget är längre på långkant än pappret, skulle man ta med hela långkanten så får man vitt ovan och nedtill.

Jag vet nu inte om det skiljer så mycket på kameror, säkert en millimeter här eller där, men att det blir några millimeter som inte kommer med på pappret anser jag höra till det helt normala om man lämnar in på ett snabblabb.

/Henri

Tror det är ganska stadadiserat hur många hål som skall dras fram mellan varje exponering.
Vad labben inte klarar av är att om man drar fram 1,5 rutan av misstag då kommer samtliga bilder därefter att besäkras till hälften.
Lyckades själv med det då jag experimenterade med dubbelexponerning.

Tack för era svar!

Jag har full förståelse för att det inte är praktiskt möjligt att få med absolut hela negativet vid kopiering.

Frågan är om olika kameror exponerar negativets bildyta så olika, att det verkligen kan vara en faktor som påverkar vad som kommer med på papperskopians bildyta?

Japp, det skiljer absolut mellan olika kameror även om toleransen totalt sett är ganska liten. I regel är det dock kopieringsmaskinen som är gränssättande. En del maskiner klarar det en del inte. Det är dock inte direkt avgörande för valet av maskin. Avgörande är istället möjligheten till digital framkallning, kemiåtgång och strömförbrukning och andra underhållskostnader.

Rent generellt så klarade de gammla analoga labben att ta hela negget medans de nya digitala ligger på 24x36. Skulle negget då vara lite större kommer det inte med. Lite mindre så förstoras bilden upp till att täcka ytan. Pappret är heller inte exakt 10x15 utan långsidan är 15,2 tror jag.

Även de gammla analoga labben skalade av en bit av negget i normalläge. Antagligen för att de flesta kameror inte visar 100% i sökaren och därmed skulle det inte göra så mycket att skala av lite. Dock så blir det ju för fotoamatörer som komponerar tajt och så med lite skakig hand ofta så att en fot hamnar utanför den synbara ytan men på negget.

Det finns en massa andra bra anledningar till varför man inte ska komponera tajt men det blir lite jobbigt att ta upp.

Mvh
Maverick

Nome Nescio skrev:

Vad labben inte klarar av är att om man drar fram 1,5 rutan av misstag då kommer samtliga bilder därefter att besäkras till hälften.

Jodå, det ska inte vara något problem faktiskt.
Iaf inte på dom två maskiner jag jobbat med.

Ifall du får halvt beskurna bilder så hade jag gått tillbaka.

/Henri

På andra format kan variationerna vara stora, men när det gäller småbild så har samtliga kameror jag haft legat väldigt nära varandra i exponerad yta.

Nome Nescio skrev:
Tror det är ganska stadadiserat hur många hål som skall dras fram mellan varje exponering.

Byt labb, det är normalt sett inte alls ett problem annat än i klippmaskinen. Engångskameror drar t ex betydligt mer eftersom de sprider ut 27 exponeringar på en 36-rulle hyffsat ofta.

Minns inte vilken kamera det var, men jag har sett en som drog fram så lite att klippmaskinen vägrade klippa filmen. Tror det var en Leica eller Minox.

Mvh
Maverick

eatfrog skrev:
Jodå, det ska inte vara något problem faktiskt.
Iaf inte på dom två maskiner jag jobbat med.

Ifall du får halvt beskurna bilder så hade jag gått tillbaka.

/Henri

Eftersom jag var polare med fotohandlaren så kunde jag knata in bakom disken och mata fram ruta för ruta i apparaten andra gången. Att dessutom kunna korrigera färstick live var också en bra fördel men vänskapen. Tyvärr har han sålt butiken och den nya ägaren är inte lika villig att släppa in mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar