Annons

Är EM-5 helt körd på 4/3-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ihjorth

Aktiv medlem
Hej alla.

Har en E-620 med en hoper olika objektiv (där 12-60:2.6-4 är juvelen) men skulle vilja ha bättre prestanda på höga ISO samt vilja ha möjligheten att filma lite (vardagsnivå, familjefilmer på barnbarn etc). EM-5 börjar ju bli lösbar även för en utan jätteplånbok - antagligen för att något helt fantastiskt väntar runt hörnet - men är ju fortfarande en riktigt bra kamera efter vad jag har förstått.

Men hur är det med de gamla 4/3-objektiven? Är de att förpassa till minnenas garderob om man köper en EM-5? Är det enbart ihop med en EM-1 som man överhuvudtaget kommer att använda dem om man inte är en utpräglad självplågare?

Vad säger ni som har en i er ägo, och testat med de gamla stora objektiven? Är det något att ens tänka på eller skall objektiven skänkas till en fiskare som behöver ett nytt sänke?

Det beror på dina förväntningar och hur du använder dem. min 12-60 funkar helt ok med min E-M5. Interiörer, landskap och blommor är inte så AF-krävande, så jag säljer inte min.

Min 40-150mm är helt värdelös att fota småfågel med - för långsam af. Så, har du inte bråttom, behåll dem.

din 70-300 kanske du inte kommer ha så kul med (om du gillar fågel, fjärilar eller liknande som rör på sig)

Men som sagt, swd:n på 12-60 funkar rätt hyggligt faktiskt (för det jag använder den till)

Vad jag minns rekommenderas inte 4/3 objektiv på Panasonic (tror det var via Lens Rentals som observerade detta) då de små snabba rycken hos CDAF sliter ut AF motorn i objektiv gjorda för PDAF. AF är alltså lite långsam men jag är osäker gällande potentiellt slitage på Oly.

Hej!

Jag missade denna tråd.

Hade en E-3 med bla 12-60/2.8-4.0
köpte sedan en E-M5 med 20/1.7

Det gick att fota med alla objektiv jag hade men det var ingen höjdare, AF var i genomsnitt ganska långsamt. På just 12-60 tyckte jag den var "ok" kanske.

Men, då jag fotade mer med pannkakan 20/1.7 så började jag ogilla de gamla stora tunga objektiven så jag sålde allt. Kändes surt men bra såhär efteråt. Det känns som m43 kommer stanna ett tag så jag har nu investerat i ungefär likvärdiga objektiv fast i mindre format :)

E-M5 har alltså bara en itererande AF, men E-M1 ska kunna fungera med "fasdetektering". Det kommer säkert fler kameror som har vindögda fläckar på sensorn för att ställa skärpan.

Focus peaking då?

Enär jag fortfarande sparar pengar till en uppgradering så har jag inte kommit till skott än. Men en fråga; Ni som har focus peaking på era m43-kameror - har någon testat med gamla 4/3-objektiv? Är det användbart med de gamla objektiven istället för att använda en slö eller nästan obefintlig AF?

Grattis! Jag är säker på att du blir nöjd med ditt köp. Efter senaste uppdateringen så bliv mina gamla 4/3 objektiv lite snabbare i AF.

Tackar! Ja, det verkar onekligen vara en kompetent liten rackare. Och idag, bara 5 dagar efter inköpet, damp det ner ett batterigrepp från Olympus…

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar