Annons

Är digitala kameror sämre på autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

janf

Aktiv medlem
Jag har aldrig tidigare haft problem med autofokus. Min Pentax Espio 160 varnar bara om jag kommer för nära motivet.

Min nya Pentax Optio 330 är jättedålig: den klarar varken mörka eller ljusa motiv som saknar tydlig struktur.

Jag har fått den "reparerad" en gång. När jag inte tyckte det blev bra, var man vänlig på Pentax att ge mig en helt ny kamera.

Men den är inte heller OK enligt mina personliga krav. Jag har den enligt instruktion inställd på spotfokus men jag måste ändå väldigt ofta "flytta runt" för att kameran ska signalera grönt.

Vad har ni för erfarenheter?

Spotfokus innebär ju att du måste ha kontraster precis där pricken befinner sig. Varför kör du inte med bred fokus om du vill kunna använda kameran på det sätt du beskriver?

ja, i regel verkar fokuseringen fungera sämre på digitalkameror. Anledning kan man väl bara spekulera i, men kanske kan det vara att vald cpu i konsument kameror inte räcker till för alla funktioner i digitalkameror. Min fd E10 (prosumer) hade en dålig autofocus som man möjligtvis hittar i mycket billiga systemkameror. Canon ägare kallar själva fokussystemet på D30 för "BArbie fokusering", det man menar är att den är lika avancerad som fokuseringen hos kameror avsedda för barn (se själva, Canon SLR forum-sök Barbie) så någonstans sparar man pengar uppenbarligen. E10 fick man fokusera om o om igen ibland för att få fokuslås med missade bilder till följd. Detta har också avhandlats i omgångar på samma forum. Detta var en av anledningen till att jag återvände till en filmbaserad SLR med fullständigt överlägsen fokusering.

Hälsning
Johan

jimh

Därför att den tekniker jag mejl-snackade med på Pentax föreslog det som ett sätta att (möjligen) komma till rätta med problemet!

Kan det vara så att du har för stora förväntningar på autofokusen? Principen den jobbar med bygger ju på kontraster i motivet så det är ju ganska naturligt att det blir svårt om det inte finns några. Kan det vara så att kompaktkameran helt enkelt är mindre kräsen på absolut rätt fokus? Många AF-kompakter har ju bara ett begränsat antal fokusavstånd som de väljer mellan.

Men angående val av fokusmetod så tror jag ändå att det är bättre att använda den breda fokussensorn om du inte har detaljrika motiv att fokusera på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar