Annons

Är detta samma objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

frippz

Medlem
Många har talat sig varma om Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super och det är inte helt omöjligt att det bli nästa tillskott i kameraväskan.

Objektivet finns bland annat på CyberPhoto för 2285 SEK. Jag ville kolla runt lite och se vilka andra butiker som kunde tänkas sälja den och kanske finna den lite billigare.

På Dustin exempelvis var den så pass dyr som 2795 SEK, men så fann jag den på NetOnNet för 1590 SEK! Namnet säger att det är samma objektiv, men kan det verkligen diffa så många hundralappar?

Om det är samma objektiv som på bilden är det inte APO-modellen, utan den billigare varianten. APO är en speciell sorts linselement som motverkar kromatisk aberration.
APO-modellen har en röd ring.

Cyberphoto länken är APO versionen, Dom andra 2 länkarna är det inte. Läste i en tråd här om dagen att någon beställt vad han trodde vara APO versionen (informationen på sidan säger APO) från NetOnNet. Det visade sig vara budgetvarianten av detta objektiv.

Där ser man. Falsk marknadsföring kallas väl sånt? :)

Tusen tack för den informationen! Där kunde man begått en riktig blunder!

Blunder och blunder... Jag har det utan APO och det funkar fint och till ett väldigt lågt pris. Men det klart, samma objektiv är det ju inte.

Med blunder menade jag snarare att NetOnNets icke-APO-version är runt 5-600 spänn dyrare än på andra ställen. Så att köpa den i tron att det var APO-gluggen för ett dyrare pris vore en sann blunder från min sida.

Fredrik. Priset du angav på dustinhome stämmer inte enligt deras hemsida 2295 är det rätta. Länken du la ut går dessutom till icke-APO objektivet som kostar 1495:-. Det blev fel när jag länkade också så det var inte du som gjort fel!

Hos Dustinhome slipper du frakten också...

Senast ändrad:
Hoppla! Ja, det ser jag nu. Nåja, Dustin var bara ett typexempel, men tack för att du såg detta. Nu vet vi att Dustin hittills är billigast! :)

edit: Kunde inte redigera länken i första posten så jag slänger med den hos Dustin här.

https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085011

edit2: Fast detta var förvisso ett objektiv för Canon-kameror. Själv äger jag en Nikon. Men länken gläder säkert någon. :)

Nikon-varianten kostar mycket riktigt 2795 SEK. (https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085012)

Senast ändrad:
Även jag mailade NetOnNet om detta. Fast jag frågade istället om det verkligen var det riktiga APO-objektivet istället för att påstå att det var felmärkt.

Vi får se vad de svarar. :)

Det tog över två veckor, så svarade de att det visst var fel information på sidan och att det inte var ett APO-objektiv (vilket vi ju redan visste).

Nu har de uppdaterat produktinformationen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar