Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta gjort med blixt eller efterbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusand

Medlem
Jag lägger ibland på den här effekten i photoshop på bilder, men jag tänkte reda ut vad det är jag gör egentligen.

För att ta ett exempel från Pieter ten Hoopen; http://www.momentagency.com/stories/rembrandt/source/00.htm

Vad jag talar om är de mörka kanterna och hörnen, att ljuset söker sig mot mitten av bilden. Är det gjort mha blixt eller är det efterarbete? Eller kanske något annat tillvägagångsätt? Och vad kallas den typen av effekt?

Det är troligtvis en blandning.
Om vi analyserar ljuset lite så har han mjukt lju från höger och hårt från vänster, men samtidigt så saknas ju den skuggan som bordet kastar åt höger, på tavlan så han har begränsat var ljuset ska hamna på nått sätt, dvs han kan ha koncentrerat det i mitten av bilden.

Hur som helst så kolla detta:
Christel lär oss vinjettera

Det känns som att hans bilder inte är resultat av genomtänkt belysning, utan mer spontana än så. Men det är kanske jag som är förd bakom ljuset :)

Länken var intressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar