** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Är detta ett skäl varför man kör teleobjektiv för porträttbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

AplAy

Aktiv medlem
Tjena! Jag har tagit flera hundratals bilder nu med mitt nya objektiv Voigtländer 25/0,95 på min GX7 vilket ska motsvara 50/1,9 i FF, alltså "normalobjektiv" om jag ska förstå det hela korrekt.

Ett problem jag har upptäckt är att ju närmare jag går mot mitt motiv, t.ex. mellanstora hundar (coton du tuléar) enligt mig, så måste jag stänga bländaren mer för att få samma/djupare DOF.

Om jag går längre bort ifrån motivet kan jag få bättre DOF i samma bländaröppning (?) men motivet täcker då mindre av min bild.

Med ett teleobjektiv (definierat för FF som 85mm och uppåt?) så täcker ju motivet mer på samma avstånd som man står med kameran vilket innebär också en dylik DOF då som med samma avstånd i samma bländaröppning i annan focal length som t.ex. 25/50FF som jag har?

Man får djupare DOF på längre avstånd men tack vare "punched in"/inzoomningseffekt av större focal length så täcks mer av motivet och det blir lättare att fokusera och få med mer av deras kanske djupa ansikte (särskilt hundar med utåtstående nosar)?

Om jag förstått oavstående korrekt så är detta alltså ett skäl till varför teleobjektiv rekommenderas för porträtt bilder? (eller så har jag missförstått något eller flera saker ovan)

Jag har oxå sett på tester att dessa objektiv oxå tycks "platta" till ens ansikte så att näsan inte står ut så mkt som med vidvinkelobjektiv, vilket oxå kan vara ett skäl varför man väljer detta framför kortare focal lengths?

Främsta skälet är att man med ett teleobjektiv får ett perspektiv som är mer fördelaktigt, då man står längre bort. Människor blir typ snyggare om man inte står för nära (eller för långt bort).
Det är alltså inte objektivet som plattar till något, utan beror på att perspektivet är annorlunda.

Ett problem jag har upptäckt är att ju närmare jag går mot mitt motiv, t.ex. mellanstora hundar (coton du tuléar) enligt mig, så måste jag stänga bländaren mer för att få samma/djupare DOF.

Det finns ingen anledning att uppfatta det som ett problem. Ditt objektiv är förmodligen skarpare på lite mindre bländare.

...

...

Jo eftersom hundens nos i cm är detsamma men skärpedjupet, som jobbar med %, är kortare på kort håll. Du har säkert sett att macrobilder har oerhört kort skärpedjup.

...

Jag har oxå sett på tester att dessa objektiv oxå tycks "platta" till ens ansikte så att näsan inte står ut så mkt som med vidvinkelobjektiv, vilket oxå kan vara ett skäl varför man väljer detta framför kortare focal lengths?

Nej det är mer för att ansikten ser lite trevligare ut med lite längre brännvidd än normal. Dessutom blir bakgrunden lugnare pga snävare utsnitt samt mer ur fokus.

Jag skulle nog säga att det finns två huvudanledningar att man ofta (men inte alltid) föredrar teleobjektiv.

1) Man vill ha ett perspektiv som känns naturligt och återger ansikten på vad man tycker är ett naturligt sätt. Perspektivet styrs mycket av avståndet (och vinkeln), och teleobjektiv ger ofta lagom avstånd för porträttbilder.

2) Med teleobjektiv har du en snäv bildvinkel vilket innebär att ju längre brännvidd du har, ju mindre utsnitt av bakgrunden får du med vilket gör det enklare att styra och välja vilken bakgrund du får i bilden.

Många teleobjektiv har dessutom en snygg oskärpeteckning (nej, jag talar inte om mängden oskärpa, utan hur den ser ut) vilket om jag förstår det rätt helt enkelt är tekniskt enklare att åstadkomma i telen än i kortare objektiv. Sedan har vi triviala saker som att lagom långa teleobjektiv helt enkelt ger ett trevligt arbetsavstånd, man är inte "in your face", men inte heller på skrikavstånd (som med ett riktigt långt tele).

Olympus 45mm/1,8 för M43 är mycket prisvärt och utomordentligt fint för porträtt.
Bra skärpa och en vacker bokeh (bakgrundsoskärpa).
25mm är i kortaste laget för nära porträtt men passar bra för porträtt när man tar med lite mer runt ansiktet typ "halva kroppen" eller så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar