Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hundbom

Medlem
Jag har länge tänkt ersätta min gamla Minolta Dynax 3xi (som jag köpte för mina sparpengar när jag fyllde tretton) mot en digital jäkel. Men eftersom jag haft en minimal, digital party- och semesterkamera (Sony Cybershot någonting, 2mp) att komplettera med har det inte känts akut.

Nu har både den halvdana systemkameran och den halvdana partykameran lagt av, och jag tänkte slå två flugor i en smäll och ersätta de båda kamerorna med en enda.

Lagom lägligt skall en vän byta upp sig från Panasonic Lumix dmc-fz10 till digital systemkamera. Frågan är alltså om jag skall köpa hennes kamera.

Jag har kameran hemma just nu och känner efter lite grann, och är i allmänhet väldigt imponerad. Grym fokus och zoom, inställningar för allt man kan tänkas önska och bra bildkvalitet.

Men det finns förstås några tveksamheter.
4 megapixel är verkligen i lägsta laget. Jag tror i och för sig att det räcker gott för hemmabruk. Jag vet inte om det är dumt, men jag håller på att svälja argumentet "bra optik väger upp den lägre upplösningen". Hindra mig om det behövs.

Batteritiden. Kameran var nyladdad när jag fick den i min hand, och redan efter ett par timmar aktivt användande blinkar batteriindikatorn rött. Vad kan man egentligen förvänta sig i batteritid? Är detta under all kritik, eller är det godtagbart? Är det månne så att batteriet lagt av sig en del kraft på de två år det använts?

Så hjälp mig nu, vänner fotografer. Är detta en bra kamera att köpa? Och vad är ett skäligt pris? Jag såg att man kan få storebror fz20 för 2900 på tradera, vilket ju är i nivå med en halvdan kompaktkamera.

Senast ändrad:
Hundbom skrev:
...Sjunker priset så fort...

Enligt mig, ja - men det finns ju folk som av ngn anledning betalar mer.

Betänk att du inte har någon garanti på begagnat, att batteriet ofta är slitet, och att du inte har en aning om i vilket skick prylen är.

Max 1/2 av vad samma sak skulle kosta som ny, hellre 1/3 av det priset.
Alltså inte vad den kostade som ny, utan vad motsvarande pryl skulle kosta i dag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar