Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta ett allvarligt bakfokusproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Sedan jag installerade den nya Firmware 2.0 till min D70 mistänkte jag bakfokusproblem, men jag är osäker om just i mitt fal är det det? Eller om det är så allvarligt att jag skall skicka in kameran för garantiservice. Vad tycker ni?
En testbild kan ses här:
http://home.swipnet.se/greenpoint/pub/DSC_1818.JPG OBS! Bildfilen är 2,3 MB.
Alla bilder visar samma tendens. Testbilderna är tagna med F4,5 centrumvägt AF i AF-S läge. Avstånd ca. 35-40 cm.
Tar jag bilder med bländare F 8,0 ser jag inte så mycket på vanliga bilder. Där finns bara känslan av fel fokus.
Bilder från mina album visar inte speciell oskärpa, tycker jag, men det känns bättre att utreda det under garantitiden.

Jag har inte testat fokuseringen på längre avstånd, men imorgon skall jag ta nya bilder på ett långt staket. Kan återkomma sedan.
Tacksam för synpunkter.
/Fred

Var ligger objektivets närgräns?

Skärpedjupet blir kort oavsett bländare på korta avstånd. Detta kan vara en effekt i kombination med att man inte med säkerhet vet vilken del av autofokusgivaren som funnit fokus. Felet kan därför vid måttlig avvikelse på korta avstånd bli stort. Sedan finns frågan om tänkt fokuspunkt ligger framför objektivets närgräns som är det avstånd som är det kortrtaste objektivet kan fokusera på.

Ser med spänning fram emot bilder på längre avstånd.

D70 kitobjektivet 18-70 har en närgräns, enligt datablad, på 38 cm. Jag höll mig utanför en bit, som sagt på c:a 40 cm.
Ja, "staketbilden" kan jag ta imorgon. Ett bra staket har min granne men på söndag är mycket folk i rörelse och då kan de undra vad jag sysslar med :)
Om jag tar en vanlig bild, även med största bländaröppningen ser jag inte mycket störande fokusoskärpa.
Så, om problemet är inte allvarligt vill jag gärna slippa packa ner och skicka kameran på sevice. Det är inte tiden utan kamera som stör mig utan cirkusen med posten.
/Fred

Jag återkommer för att erkänna, jag uppfattade testbilden litet fel. Skärpan i området mot kameran från fokuspunkten räknat är bara 1/3 del av det totala skärpedjupet. Området på motsatta sidan skall visa 2/3 delar av hela skärpedjupet.
På min bild 10mm nedanför skall ha samma skärpa som 20mm linjen bortanför. Och det gör det, faktiskt.
Så, jag har lugnat mig, min D70 har inte bakfokusproblem, inte uppmätbart i alla fall. Huhh, *pust*
/Fred

Husk at nærgrensen på speilrefleks måles fra bildsensoren inni kameraet og ikke fra fronten på objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar