Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta en Bisam?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Larsen

Aktiv medlem
Gick i en av gångarna under koncentrationslägret Teresienstadt utanför Prag då jag hörde underliga ankliknande ljud utanför muren. Kollade ut genom en skottglugg och fick se två sådana här djur glida förbi i vattnet. Inget höjdarfoto men det fanns inte tid att montera zoomobjektivet. Jag vet att Bisam lever vilt i Tjeckien, men jag tyckte att djuret både var större än vad Bisamfakta säger (55 cm) och dessutom ser huvudet annorlunda ut.

Tacksam för hjälp.

Bilagor

• bisam - fs.jpg
    bisam - fs.jpg
    68.9 KB · Visningar: 462
Martin Larsen skrev:
Gick i en av gångarna under koncentrationslägret Teresienstadt utanför Prag då jag hörde underliga ankliknande ljud utanför muren. Kollade ut genom en skottglugg och fick se två sådana här djur glida förbi i vattnet. Inget höjdarfoto men det fanns inte tid att montera zoomobjektivet. Jag vet att Bisam lever vilt i Tjeckien, men jag tyckte att djuret både var större än vad Bisamfakta säger (55 cm) och dessutom ser huvudet annorlunda ut.

Tacksam för hjälp.

Ser ut som det.Jag har massor av bisambilder,men tyvärr bara på dia.Djuren är också skygga och svåra att fånga på bild.I Sverige "invandrade" den från norra Finland under 1950 talet och fanns rikligt under tre fyra decennier i Norrbotten.Är nu på väg söderut.Jag vet att bisam observerades i trakten av Nordmaling för nåt år sedan.

Beskuren

Tänkte inte så långt. Slängde bara in orginalbilen, givetvis skulle jag beskurit från början.

Bilagor

• bisam2 - fs.jpg
    bisam2 - fs.jpg
    98.6 KB · Visningar: 364
Svansen

Var, som man ser på den beskurna bilden, lång och avsmalnande. Mer som en råtta än en bäver.

Min första tanke var utter, men den kändes lite malplacerad.

Det är troligen en utter. Delförstoringen talar för det, och att du tyckte den verkade större än 55 cm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar