Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta CA eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
I går kväll tog jag en bild av en neonskylt i grannskapet. Det blev inte riktigt bra, kan någon berätta vad detta är? Varför blöder den gröna färgen, är detta CA eller allmän oskärpa, bara?

Bilddata: Nikon D7100 på stativ / Nikkor 18-105 / 1/4s bl 5,6 / ISO 640

Per

Bilagor

• ca.jpg
    ca.jpg
    62.9 KB · Visningar: 874
  • ca_crop.jpg
    ca_crop.jpg
    80.3 KB · Visningar: 84
Nej, det är inte CA. Det är ju det gröna ljuset som lyser på bakgrunden som neonrören sitter fast på. Det lilla gröna ljuset som kan ses i luften runtomkring beror på andra saker, men inte CA.

Har du lust att berätta?

Jag kanske inte kan ge något definitivt svar, men jag kan försöka. Jag gissar antingen att det är grönt ljus som sprider sig i det knappt märkbara diset i luften (som mer eller mindre alltid finns även om vi inte ser det) på vägen från skylten till kameran. Antingen det, eller väldigt svaga reflektioner i linserna, som även de i stort sett alltid förekommer. Sådana "blödningar" av ljus går att se i nästan alla bilder med väldigt skarpa övergångar från en ljuskälla till mörker. Men CA ser helt annorlunda ut och uppstår dessutom i kanter och hörn, ditt motiv är i mitten.

Här är något liknande från en egen bild, runt flamman:

Bilagor

• Ska?rmavbild 2015-12-27 kl. 13.42.48.jpg
    Ska?rmavbild 2015-12-27 kl. 13.42.48.jpg
    52.4 KB · Visningar: 63
Har du lust att berätta?

Håller med, ej CA i mina ögon. Osäker på terminologin, men jag har sett massor av kort där färgerna kontaminerar andra delar av bilden. Gräs ett elände, brukar kunna bli gröna 'stick' underifrån även vid goda ljusförhållanden. Nattbilder mera halo-artade effekter, och jag ser det ofta i mina bilder med lite längre slutartider. Ljuset från skylten (~500 nm) sprids i alla riktningar, kanske med olika styrka, men med lägre intensitet än hos själva ljuskällan.

Någon här kan säkert förklara detta bättre och med rätt termer, glömde kolla om du lade med EXIF, men gissar på hyfsat lång slutartid. (Nattbilder med lång (+30s ) slutartid innhåller ju nästan alltid ljuskontamineringar från avlägsna städer/byggnader/ljuskällor i södra Sverige /mellansverige).

Vänligen /Richard

I går kväll tog jag en bild av en neonskylt i grannskapet. Det blev inte riktigt bra, kan någon berätta vad detta är? Varför blöder den gröna färgen, är detta CA eller allmän oskärpa, bara?

Bilddata: Nikon D7100 på stativ / Nikkor 18-105 / 1/4s bl 5,6 / ISO 640

Per

Det är nog bara vanligt ströljus. Det beror på de extrema kontrasterna och studsar runt inuti objektivet och även i kameran. Reflexer brukar inte vara så diffusa. Olika objektiv har olika stort problem med detta.

Så, akta dig för såna överexponeringar. Ta två bilder och lägg ihop om du måste.

Filter?

Har du har filter på objektivet? Prova isåfall att ta av det, billiga filter kan smeta ut ljus runt skarpa ljuskällor. Och frontlinsen är förstås perfekt ren? ;-)
erik

Det är nog bara vanligt ströljus. Det beror på de extrema kontrasterna och studsar runt inuti objektivet och även i kameran. Reflexer brukar inte vara så diffusa. Olika objektiv har olika stort problem med detta.

Så, akta dig för såna överexponeringar. Ta två bilder och lägg ihop om du måste.

Intressant info, blir till att testskjuta ett par olika linser vid tillfälle. Tack.

Ingen har väl filter på objektivet vid nattfoto :)

Va? Får man inte ha filter på natten?? Trist ;-)

Kolla histogrammet också, förmodligen är grön kanal hårt överstyrd och då får man stå ut med ett visst 'läckage' både i optiken och på sensorn. Åtminstone på Canon får man ingen överexponeringsvarning om bara en kanal är överstyrd.
Det är ingen slump att det sitter dyrt flouritglas i proffsobjektiv, ger mindre dispersion... :)
'Dis'-teorin kan man undersöka genom att ställa sig så att t.ex. en lyktstolpe skuggar precis bara ljuskällan. Om 'auran' är kvar så beror den på spridning i luften pga dis. Om auran försvinner så bevisar testet att spridningen sker i kameran (eller i betraktarens öga pga begynnande grå starr)

/erik

Tack för alla tips!

Jag ska ta mig ut i kväll igen, och prova era teorier! Mina bästa objektiv är Nikkor 50/1,8 och Nikkor 12-24, de tar jag med. Och exponerar annorlunda.

Per.

Så, nu är jag tillbaka! Mysteriet är löst: helt vanlig j-a överexponering! iSolen.se hade helt rätt.

Här har ni nu:

Alla bilder: 50/1,8, bl 5,6, ISO 640.

Bild 1: 1/15 s
Bild 2: HDR skapad av kameran själv utan hjälp
Bild 3: 1/6 s
Bild 4: 1/30 s
Bild 5: 1/125 s

Bilagor

• 1_15_s.jpg
    1_15_s.jpg
    47.1 KB · Visningar: 82
  • hdr.jpg
    hdr.jpg
    72.2 KB · Visningar: 83
  • 1_6s.jpg
    1_6s.jpg
    67.8 KB · Visningar: 82
  • 1_30s.jpg
    1_30s.jpg
    75.1 KB · Visningar: 83
  • 1_125s.jpg
    1_125s.jpg
    71.7 KB · Visningar: 82
... och bild 6: 1/500 s

Det är inte lätt att få snygg exponering av en neonskylt! Antingen får man den skarp och smal, eller fluffig och bred.

Tack för hjälpen, nu vet jag mycket mer!

Per.

Bilagor

• 1_500s.jpg
    1_500s.jpg
    62.3 KB · Visningar: 84
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar