ANNONS
Annons

Är det värt pengarna att laga/justera objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Veda59

Aktiv medlem
Köpte ett Canon 18-135 före midsommar (begagnat), för att ha som reseobjektiv. Klantigt nog gick jag rakt in i en glasdörr alldeles i början på semestern. Objektivet såg till en början ut att ha klarat sig bra. Men efter ett tag insåg jag att det inte var som tidigare. Det är aningen glappt och låter om man skakar på det.

Får en känsla av att fokus hamnar fel i bilden, men är inte säker. Hur kollar jag det lättast? Tror också att bilderna numera blir sämre i ytterlägena än tidigare. (Men det kan förstås bero på fotografen också.)

Är det värt pengarna att försöka laga objektivet och vart vänder jag mig då?

Canon tar 650:- i undersökningskostnad som man måste betala,någon annan kanske vet om det finns någon annan reparatiomsfirma som är billigare.

Det kan bli dyrt att laga och det beror på vad du gav för det som begagnat.

Googla på "focus test chart" och följ instruktionerna så kan du själv först avgöra om det är objektivet eller nåt annat det är fel på. Läs noga, rätt ofta är det handhavandeproblem snarare än utrustningsproblem.

Har objektivet IS? I så fall låter det när man skakar det i alla fall när kameran är avslagen.

Om du t.ex sätter på IS på objektivet och har kameran igång och trycker på avtryckaren halvvägs (så IS aktiveras), så testa att skaka och se om det är någon skillnad, om det nu är tyst så är det bara IS-motorn som "skramlar" vilket är normalt, i och med att den rör sig fritt där inne sålänge det inte är påslaget!

Bara en tanke.. Och om bilderna ser bra ut överlag så tror jag inte det är något fel på det ärligt talat, utan mycket handlar ju också om hur fotografen tar bilderna.

Såna där fokus test charts ger jag inte mycket för ärligt talat, man kan nog hitta fel på de flesta objektiv med såna test och när det handlar om millimetrar som fokus planet ligger på när man gör dessa tester så är det oerhört lätt att "göra fel". Det jag menar är om det ser bra ut när du tar kort överlag så är det mest troligen inget fel på det!

Testa ta lite bilder med stativ(om du inte har det lägg kameran på ett bord t.ex) och även testa med och utan IS handhållet med typ 1/100s slutartid (eller lägre t.om beror på hur stadig du är på hand) och se om det är någon skillnad på bilderna för att se så IS fungerar dvs.

Lycka till!

Tack för tipsen. Jag köpte objektivet strax före midsommar. Då lät det inte när man skakade det försiktigt. Dessutom känns det glappt när jag håller i det. De flesta av mina semesterbilder är just semesterbilder: Dagsljus, bländare 8 och 1/60-1/100 sekund. Motivet är ofta stadsbilder eller vyer. Oftast finns det skärpa någonstans och de duger för att minnas semestern.

Däremot jag har känslan att bilderna har blivit sämre vid fullt utdrag på zoomen än tidigare, men kan inte belägga det riktigt (än). Ska sätta kameran på stativ och kolla olika bländare och avstånd så får jag se. Förmodligen får det duga som reseobjektiv i fortsättningen också. Det är i vilket fall som helst skarpare än kitobektivet som följde med kameran. Men glädjen över objektivet är tyvärr borta.

Lägg upp bilder sen så får vi titta och överväga!

Det du också kann göra för att titta efter fel (fysiska fel alltså) är att ha objektivet löst utan skydslocken på varken fram eller bak, använd en ficklampa och zooma in och titta in i gluggen om du ser något som ser löst eller trasigt ut och gör detsamma när du zoomar ut också, samt vrid fokusringen max åt ena hållet och sen åt andra hållet och titta efter fysiska fel. Råder dig att vara i ett ljust rum helst så kanske du inte ens behöver en ficklampa, men det underlättar!

Inte för att man vet vad man skall titta efter men man ser oftast om något ser trasigt ut, t.ex spruckit någonstans eller släppt från någon skruv eller dylikt. Om du nu hittar felet så kanske man kan konstatera felet och eventuellt ge dig råd på hur du kan lösa problemet på bästa men billigast möjligaste sätt.

Förresten, hur glappar det? Eller rättare sagt, var? Mellan kamera och objektiv eller på zoom eller fokusringen?

Mvh

Glappet är mellan den del som är fast och den del som skjuter ut från objektivet när man zoomar. Objektivet blir alltså längre då. Jag tror inte att något sitter löst i objektivet. Så mycket skramlar det inte.

Har varit ute nu på morgonen och tagit några bilder. Ser ut som jag plötsligt blivit skakigare på handen. Får skärpa i bilderna med 1/200 sek men inte 1/100. Kan det vara så enkelt? Men det förstås, glappet fanns inte förut. Ska kolla med försäkringsbolaget och höra vad de säger. Har någon form av allriskförsäkring om jag minns rätt. Problemet är väl att jag inte har något originalkvitto, utan bara en kopia på säljarens kvitto.

Om jag ska lägga upp bilder med info kvar, hur gör jag då? Bilderna är nu i raw-format.

Kanske någon annan kan ha nytta av resultatet?

Jag lämnade in objektivet för prisuppgift, på rekommendation av den lokala fotohandlaren. Jag fick aldrig någon prisuppgift utan Canon lagade/justerade objektivet direkt och skickade tillbaka det. Prislappen hamnade på 1301 kr med frakt.

Har bara hunnit med att testa inomhus i går kväll = rätt mörkt. Men bilderna blev skarpa och fina. Troligen bättre än innan kraschen. Det känns som om det är väl värda pengar som jag har lagt ut.

Får man gissa att det var IS som var trasigt?

utan IS är tider på 1/60 till 1/100 s är lite för långt (åtminstone vid de längre brännvidderna).

Petter ...

Visst får du gissa det, men det var fel. Det var bara någon mindre justering. Inga delar hade gått sönder vad jag förstått.

Det gick att använda innan också, men fokus hamnade ungefär 1 dm bakom det jag fokuserade på och objektivet glappade lite för mycket i den del som sticker ut när man zoomar.

Jag fick uppfattningen att rörliga delen satt aningen snett, för mittpunkten flyttades också något när man zoomade. Men det var absolut inte så mycket att det syntes med blotta ögat. Jag hade ju köpt objektivet bara några veckor innan och då var det inte något skrammel om det. Men nu hördes det tydligt ett glappande ljud när man skakade det försiktigt.

Smällen mot dörren var rätt kraftig. Jag höll i objektivet med vänster hand och jag hade faktiskt on ti tummen i ett par dagar efteråt. Jag hade inget motljusskydd på, eftersom jag inte hade köpt det ännu. Men det är osäkert om det har hjälpt nåt med den träffen. Tror faktiskt inte det.

ANNONS