Annons

Är det värt ett försök ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Efter genomgång av gamla filmer från morfar så träffade jag på en Kodakfilm som ligger kvar i sin kassett med en bit film utanför remsam.
Filmen är uppskattningsvis från 40-50 talet.
och jag misstänker att den kan vara exponerad men inte framkallad.
Märke Kodak fabrique en France
På utstickande remsa står det Plus X 36.
Det är allt som står på filmen
Det kan vara en mycket tidig färgdia men jag tror att det är en S/V film.

Kan en mycket gammal film framkallas eller är den helt svärtad av annan joniserande strålning under åren.

Jag är nyfiken på vad den möjligen kan innehålla.
Är det någon därute som har någon erfarenhet ?
Om det är möjligt med framkallning känner ni till något duktigt fotolab?

Dan Petersson

En jobbarkompis som nu är 55 år hittade en gammal film, framkallade den och fann till sin stora förvåning att den var tagen när han konfirmerades!
Ja, framkalla din gamla film. Be någon du litar på att hjälpa dig.

Plus-X är en svartvit film som fortfarande finns kvar i Kodaks sortiment. ISO 125.

Klart du skall framkalla. Jag gissar utan erfarenhet av det att man kanske bör förlänga tiden i framkallaren för att öka kontrasten.

Re: Det är värt ett försök !

Dan Petersson skrev:
Tack för informationen. Jag lämnade in filmen idag så får vi se..

Jag vill bara tala om att jag älskar att se gamla fotografier, och jag hoppas att du publicerar dessa på någon hemsida eller dyl. jag väntar med spänning på en länk säg gärna till så vi vet som är nostalgiskt intresserade :)

mvh @bbe

Hej

flikar in att dagens digitala teknik i scannrar kan återskapa blekta o felaktiga färger på neg/dia.

Jag skannade ett gäng dior från 40-talet, AgfaChrome dia med glas som var smutsiga, mögelangripna o blekta och fick i vissa fall mycket bra resultat!

Skannerna var Nikon Coolscan IVED och alla options avseende färgrenovering o damm bortagning var på. Skanningen tog en bra stund men det var det värt!

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

Jag och min far fick morfars gamla kamera, och i den låg en exponerad filmrulle. Pappa framkallade den och resultatet blev flera fina bilder från tidigt 60-tal. Julbilder med släkten m.m.

Fann en gammal rulle Verichrome Pan i en kamera jag köpte. Jag framkallade den, men den var tom på bilder. Värt besväret i alla fall.

"Renovering" av film

Jag kan bara hålla med att scannern kan göra underverk. En del foton som jag scannar var överexponerade/underexponerade men med lite hjälp av bildbehandling blir det riktigt bra.
Tyvärr så har min Minoltascanner ingen funktion för att ta bort repor mm i så fall hade jag fått ändå bättre bilder.

Dan P

Filmen var ljusskadad

Jag fick tillbaka filmen för ett par dar sedan och den var "blank". Dvs det fanns motiv på filmen men mycket svaga pga. ljusinsläpp och dubbelexponering. Där fanns förklaringen till att filmen inte framkallades tidigare.
Det positiva i sammanhanget var dock framkallningen inte kostade något trots att filmen sändes till tysklad.

Dan P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar