Annons

Är det värt att spara min Canon 50mm 1.8 STM om jag köper Laowa 60mm f/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zorps

Medlem
Använder den främst för närbilder men också natur/landskap ibland. Har knappt aldrig nytta av det låga f-värdet. Har även en 55-250mm is ii som tar lika bra naturbilder som 50mm gör. Borde jag sälja 50mm om jag köper Laowa:n? Kommer spendera cirka 3-4 tusen på att köpa laowa objektivet och ytterligare 500-600kr för en blixt.
 
Laowat får du fokusera manuellt, vilket ofta är ok för macro. AF är väldigt bekvämt när man inte fotograferar macro.

Jag hade behållt 50f1.8, du får förmodligen ändå inte så mycket för det dom brukar vara ganska billiga.

När jag filmar använder jag ofta 50mm f1.8 och äger 3st sådana.

Men om du märker att du mest har det för att se till att en liten rund fläck på en hylla där hemma inte skall bli dammig kan du sälja det.
 
Laowat får du fokusera manuellt, vilket ofta är ok för macro. AF är väldigt bekvämt när man inte fotograferar macro.

Det är värre än så. Det finns ingen bländarstyrning så bländaren står alltid där man ställer bländarringen = kolmörk optisk sökare om man bländar ned en bit. Objektivet saknar elektroniska kontakter, vilket på Canon EF direkt medför detta förhållande, men det har inte ens mekanisk bländarstyrning till Nikon F. Det är verkligen manuellare än manuellt. Sätter man det på adapter till spegellöst (eller kör Lv) spelar det inte lika stor roll, men att använda det för vanlig fotografering via sökaren på en spegelreflex blir nog för de flesta snabbt tröttsamt.

Nu är jag inte helt säker på rak arm, men jag har för mig att fokusindikeringen i den optiska sökaren på Canons EF-kameror dessutom inte fungerar utan chippade objektiv.
 
Jag skulle behålla den. Af och ljusstyrkan kan vara bra att ha. Ibland vill man ha kameran lätt och då är 50 mm 1,8 smidig att ha med. Jag har en ef 50/1,8 STM då när jag körde med 5D4. När jag skaffade en R5 så inhandlade jag en RF 50/1,8 för att den är liten och smidig.
Min Ef 50/1,8 STM fungerar idag som brevpress och lupp.
 
Canon 50 mm f/1.8 STM är ett mycket prisvärt objektiv, speciellt när man köper det begagnat.
Det kanske är svar på din fråga.
 
ANNONS