Annons

Är det svårt att fota med äldre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samy

Avslutat medlemskap
Bländarring

Hej!

Hur hittar jag bländarringen på min Pentax k2000? Får inte äldre objektiv att fungera korrekt. Bilderna blir grymt mörka...
Tack på förhand!

// Samy
 
Bländarringen sitter på objektiven, inte på kameran. Den är utmärkt med bländarskalan, ex. 2.8 4 5.6 8 11 16 osv.
 
Hej igen!

Nu har jag lärt mig att använda bländaringen bättre..., Men dock blir bilderna mörka. Är det något speciellt som jag ska tänka på när jag tar kort med äldre objektiv? Har ett flertal liggandes- farsans gammla objektiv Kameran i fråga är pentax k2000

Tack på förhand!

// Samy
 
Om bilderna blir mörka så underexponerar du. Det beror dock inte på objektivens ålder. ;)

Annars kan det vara bra att tänka på att äldre objektiv ofta inte har lika bra antireflexbehandling som nyare. Dock är det väl bara finputsningar på antireflexbehandlingen som gjorts de senaste 20-30 åren :)
 
Jag har senaste tiden kört med äldre, helt manuella objektiv till sony a200 och alla har behövts överexponerats ett par steg (beroende på ljusförhållanden). Oftast två steg.
 
Tack igen!

Tack så mycket för snabbt svar. Då gäller det att träna och hitta en bra balans.Jag kanske även kan ladda upp en bild och få lite kommentarer vid tillfälle.

// Samy

Jag har senaste tiden kört med äldre, helt manuella objektiv till sony a200 och alla har behövts överexponerats ett par steg (beroende på ljusförhållanden). Oftast två steg.
 
Jag har senaste tiden kört med äldre, helt manuella objektiv till sony a200 och alla har behövts överexponerats ett par steg (beroende på ljusförhållanden). Oftast två steg.

Jag ställer mig frågande till detta. Eftersom kameran mäter ljuset genom objektivet, så ska det inte krävas någon överexponering oavsett hur dåligt ljusgenomsläpp objektivet har. Eller mäter du med extern ljusmätare?
 
Nej, jag använder inte extern ljusmätare. Det blir ju helt manuellt med dessa objektiv: M-läge på kameran,jag ställer in bländarvärde (manuellt, på objektivet) och för att få korrekt exponering kollar jag på EV-skalan och justerar med slutartiden. Om jag håller mig på 0 på skalan så blir bilderna för mörka, men +1 till +3 blir rätt. Vet inte varför men så är det.

Jag märker också att den enda justeringen på raw-filerna som så gott som alltid måste göras är några klick på (plus) EV-justeringen i raw-programmet. Men ibland vill man skjuta många bilder i följd och då blir det enbart jpeg på min kamera. Och då vill man ju ha (någorlunda) korrekt exponerade bilder.
 
Jag ställer mig frågande till detta. Eftersom kameran mäter ljuset genom objektivet, så ska det inte krävas någon överexponering oavsett hur dåligt ljusgenomsläpp objektivet har. Eller mäter du med extern ljusmätare?

Tyvärr är det inte så enkelt, moderna kameror har ljusmätningen innanför mattskivan (högst upp i spegelhuset). Dagens mattskivor är tyvärr inte tänkta för manuell fotografering utan för mesta möjliga ljusstyrka, det gör att man använder mattskivor som inte reagerar linjärt vid nedbländning (moderna objektiv mäter ju ändå bara på full öppning). Detta gör att ljusmätningen slår fel, och tyvärr olika mycket fel beroende på den faktiska bländaröppningen.

För att illustrera effekten kan du använda nedbländningsknappen, prova olika bländare och se hur mattskivan påverkas. Typiskt brukar sökarbilden ändra ljusstyrka minimalt för bländare f/1.4 - f/4, från bländare f/5.6 mörknar sökarbilden mycket snabbt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.