Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det så här man vet att framkallaren är slut?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Två frågor!

Jag köpte ju ny kemi men jag provade ändå den gamla. Jag fick ju med två flaskor med svartvit framkallare. Tetenal variospeed W.
Blandade 1+9 som det stod i instruktionerna och badet var nytt. Men när jag lade i papperet så framkallades nästa bara halva papperet. Framkallning i 20 grader skulle ske i 60 sekunder.
Efter två och en halv minut fick jag resultat som på bilden nedan. Det kan väl bara betyda att framkallaren är slut?

Andra frågan gäller den nya kemin den nya kemin Kodax Polymax. Jag undrar till hur många papper det räcker till egentligen. Det står på baksidan att 500ml koncentrat räcker till 150 A4, som jag förstått. Men sedan står det under att 1 liter working solution räcker till 30 A4.
Working solution måste väl vara utblandat. Och man måste ju spä ut den. Så då räcker väl hela min 500ml flaska till 30 stycken A4 eller?

Jag har bara provat kopiera ett par bildera på några gamla 17,5 x 12,5 cm papper. Så det borde vara mycket framkallare kvar i den flaskan (jag spar den utblandade vätskan och använder igen. Blir dyrt annars)

Bilagor

• bild03.jpg
    bild03.jpg
    22.7 KB · Visningar: 477
  • bild02.jpg
    bild02.jpg
    29.3 KB · Visningar: 482
  • bild01.jpg
    bild01.jpg
    50.9 KB · Visningar: 483
Vilket papper använde du? Nytt, gammalt, fabrikat? Såg du till att agitera hela tiden, och att bilden var under ytan?

Tycker inte bilden ser ut som om det skulle bero på framkallaren. Skuggorna i högerkanten är ordentligt mörka och verkar ha framkallat ut. I vänstra kanten ser det ut som om du belyst för lite. Är negativet mycket mörkare i den kanten så ska du prova med att förlänga belysningstiden.

Annars ser papperet gammalt och slöjat ut, vilket är typiskt för gammalt papper som legat länge i rumstemperatur.

Yes papperet är gammalt. Vet inte hur gammalt. Kan vara upp till femton år gammalt. Vissa askar kanske 18. Jag har använt papper ur samma ask. Provade en ny ask idag. Fiberpapper - samma sak. Fast idag använde jag nyköpt kemi.

Och agiteringen och att ha hela papperet har jag varit mycket noggrann med eftersom jag är uppe i tio bilder snart som ser så gott som likadana ut. Höger halva är mycket fin med svärta och vänstra halvan är blek.

Jag har försökt utesluta en sak i taget. På en bild använde jag en rejält tilltagen belysningstid. Men det blev ju samma sak. Det kan nog vara de gammla papperen. Jag får köpa nya och se om problemet löser sig på det viset.

Det är helt klart papperen som är slöjade och gamla. Man kan delvis råda bot på det genom att tillsätta antislöjmedel i framkallaren, men har inte pysslat me det själv. Vill ha bättre kontroll när jag kopierar och använder därför nya/färska papper. Har stort förråd av papper (flera tusen), de flesta förvarade i frysen. Har precis köpt en ny frysbox enkom för papper och film, då övriga familjen börjat klaga på att min film och papper tar för stor plats i våra frysskåp.

Okej så det är där man ska förvara papepren sedan då =)

Vet du annars om fiberpapper generellt har längre belysningstid med?
Tänkte eftersom fix- och sköljningstiden ökar med fiberpapper jämfört med plast så kanske belysningstiden gjorde det med.

Jo frysförvarade (väl förpackade och inslagna i plastpåsar) så håller film och papper väldigt länge.

Belysningstiden beror inte på om det är fiber eller plastbas, utan på vilken emulsion som ligger på basen. Många fiberpapper är otroligt snabba medan andra är ytterligt långsamma.

Inte så sällan har man acceleratorer (framkallningsämnen inbakade i emulsionen) och då blir framkallningstiderna kortare. Men papper som t.ex Fomatone MG och Emaks K888 har inte det och då kan man ibland behöva framkalla upp till 4-5 minuter. Tiderna som står på flaskorna kan man strunta i. Läs istället på pappernas datablad som brukar förja med i paketen men ofta är även dessa väl optimistiska. Min erfarenhet är att framkallningstiderna alltid bör förlängas mot rekommenderat.

Hmm...det är inte förstoringsapparatens lampa som sitter snett? Fast riktigt så ojämnt brukar det inte bli (been there). Kolla ändå att du har jämnt ljus på bordet när du exponerar. Och att det sitter en riktig lampa i apparaten..en klar lampa kan ge den där effekten..
/R

Hmm...det är inte förstoringsapparatens lampa som sitter snett? Fast riktigt så ojämnt brukar det inte bli (been there). Kolla ändå att du har jämnt ljus på bordet när du exponerar. Och att det sitter en riktig lampa i apparaten..en klar lampa kan ge den där effekten..
/R

Hej. Jag har löst problemet nu. Jag köpte nya papper och provade. Det var en blandning av allt som var problemet, även lampan som du nämnde nu. Men jag hade även för gammalt papper.

Jo jag stod där i mörkrummet och höll på att ställa in storleken för nästa bild då det slog mig att lampans ljus föll inte lika starkt över hela bordet. Dumt, va :)

Men jag har också läst någonstans att man inte fick vinkla lampan hur som helst pga tråden i glödlampan skulle brinna av? Hur som helst fungerar allt nu och jag är mycket glad ^^

Det tråkigaste är bara att minsta lilla damkorn i förstoringsapparaten - blir ett stort damkorn på kopiorna. Snart blir jag desperat och köper luft på burk även fast det låter fånigt.

Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar