Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det normalt att kitobjektivet (18-70) missar fokus vid 18mm endast?

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Hejsan

Det har ju varit en del diskussioner ang. bakfokuseringsproblem osv.. Gjorde precis ett litet test här hemma liknande de jag har sett här i forumet. Jag fick väl rätt tillfredsställande resultat och misstänker nog inte att min kamera bakfokuserar med några av mina objektiv.

Dock blev jag lite konfunderat när jag testade med min kitzoom (till d70). Jag läste nämligen att dom är mest benägna att missa vid 70mm. Men mitt sitter som en smäck där, om jag däremot kör 18mm så missar det med 4-5cm. Någon annan som råkat ut för detta, eller är det jag som bara har fibblat till det när jag testat? Jag misstänker nämligen att jag har missat nått så att fokusen har blivit fel av någon annan anledning.

Detta händer bara vid 18mm på just det objektivet nämligen.

Men nu fattar man ju varför man måste ösa mer pengar i sina objektiv. Mitt tele suger ju verkligen tjurakodd som jag skulle vilja säga. SKulle nog vilja klassa det som totalt oanvändbart efter detta testet. :)

Hej,

Hur har du testat fokus vid 18mm? Skärpedjupet är ju så pass djupt vid 18mm att du knappast ens kan mäta en 4 cm bakfokus i detta läget. Det är inte så att du helt enkelt försöker fokusera för nära?

Se till att du åtminstone har en och en halv meters avstånd och gör om testet på det viset. Ju längre avstånd, desto tydligare framträder ett eventuellt fokuseringsfel.

Tompa

deez skrev:
Dock blev jag lite konfunderat när jag testade med min kitzoom (till d70). Jag läste nämligen att dom är mest benägna att missa vid 70mm. Men mitt sitter som en smäck där, om jag däremot kör 18mm så missar det med 4-5cm. Någon annan som råkat ut för detta, eller är det jag som bara har fibblat till det när jag testat? Jag misstänker nämligen att jag har missat nått så att fokusen har blivit fel av någon annan anledning.

Detta händer bara vid 18mm på just det objektivet nämligen.

Men nu fattar man ju varför man måste ösa mer pengar i sina objektiv. Mitt tele suger ju verkligen tjurakodd som jag skulle vilja säga. SKulle nog vilja klassa det som totalt oanvändbart efter detta testet. :)

Re: Re: Är det normalt att kitobjektivet (18-70) missar fokus vid 18mm endast?

Tompa2003 skrev:
Hej,

Hur har du testat fokus vid 18mm? Skärpedjupet är ju så pass djupt vid 18mm att du knappast ens kan mäta en 4 cm bakfokus i detta läget. Det är inte så att du helt enkelt försöker fokusera för nära?

Se till att du åtminstone har en och en halv meters avstånd och gör om testet på det viset. Ju längre avstånd, desto tydligare framträder ett eventuellt fokuseringsfel.

Tompa

Jag misstänkte att felet låg i precis det du beskriver, att jag var för nära. Jag låg på närgränsen hela tiden, och vid 18mm antagligen för nära.. Men då tror jag att man kan misstänka att allt funkar eftersom alla andra bilder blev helt rätt tycker jag.

Som en liten parentes upptäckte jag själv också hur oskarpt 50/1.8 är vid full bländare. Det är lite synd, jag är ju själv kort-skärpedjups-onanist.

Jodå, själv är jag ytterst förtjust i mitt 50mm.. Telet däremot känner jag för att använda som dörrstop nu när jag testat skärpan på det.. vid full bländare är det helt sinnessjukt.. bländare 11 blev rätt ok ändå.. men visst, får väl investera i nått fetare sen..

Med "telet" menar du alltså 18-70? Håller med om att det inte är så vidare värst bra objektiv, även om det påstås att det kan bli bättre efter justering.
Jag är själv på väg att skaffa ett Nikon 17-55 men överväger Sigmas 18-50/2.8 en aning. Fick ju superbetyg i senaste Foto...

Oj, då måste jag ha fått tag på ett fantastiskt exemplar av 18-70DX, den är helt fenomenalt skarp! Min 50/1.8D är visserligen skarpare, men endast när den är nerbländad till f/3.5 och mindre.

Tompa

Slowfinger skrev:
Dessutom tråkig vinjettering och distorsion i vidvinkelläget...

Sådan var min första 18-70 som jag köpte med D70-kitet för ett och ett halvt år sedan. Jag sålde den efter någon månad och bytte den mot en 24-85G.

Nu när jag köpte mitt nya D70-kit, blev jag faktiskt överraskad över att den nya 18-70DX-gluggen som medföljde är så mycket bättre.

Jag vet inte om Nikon har gjort några förbättringar under tiden, eller om det helt enkelt är fråga om individuella variationer, men jag är i alla fall nöjd.

Tompa

Slowfinger skrev:
Med "telet" menar du alltså 18-70? Håller med om att det inte är så vidare värst bra objektiv, även om det påstås att det kan bli bättre efter justering.
Jag är själv på väg att skaffa ett Nikon 17-55 men överväger Sigmas 18-50/2.8 en aning. Fick ju superbetyg i senaste Foto...

Nej asså, jag var väl lite otydlig.. men jag har ett såntdär billighets 70-300.. det är svinkassst..

Mitt 18-70 funkar alldeles utmärkt, jag har aldirg mnärkt något problem med fokusering och skärpa, utan tänkte bara göra ett test för att slå ihjäl lite tid. Oftast blir bilderna hur fina som helst, dock så tycker jag skärpedjupet blir för stort..

Tompa2003 skrev:
Sådan var min första 18-70 som jag köpte med D70-kitet för ett och ett halvt år sedan. Jag sålde den efter någon månad och bytte den mot en 24-85G.

Nu när jag köpte mitt nya D70-kit, blev jag faktiskt överraskad över att den nya 18-70DX-gluggen som medföljde är så mycket bättre.

Jag vet inte om Nikon har gjort några förbättringar under tiden, eller om det helt enkelt är fråga om individuella variationer, men jag är i alla fall nöjd.

Tompa

Hmmm... det verkar som om jag måste jämföra mitt objektiv med ett lite nyare. Verkar ju onödigt att köpa en 17-55 om 18-70 varierar så i kvalitet. Eller också beror det på att jag jämför med mitt 80-200 som är knivskarpt i alla lägen och har en fantastiskt fin kontrast. Oerhört nöjd med det objektivet...

Slowfinger skrev:
Hmmm... det verkar som om jag måste jämföra mitt objektiv med ett lite nyare. Verkar ju onödigt att köpa en 17-55 om 18-70 varierar så i kvalitet. Eller också beror det på att jag jämför med mitt 80-200 som är knivskarpt i alla lägen och har en fantastiskt fin kontrast. Oerhört nöjd med det objektivet...

Hej,

Det är klart att man ser skillnad på bildkvaliteten mellan min 18-80DX på 70mm och min 80-200 AF-D på 80mm, även om skillnaden faktiskt är mindre än vad jag hade trott.

Men visst är 80-200 AF-D en fantastisk glugg! I området 170-200 millimeter tappar den dock skärpan rejält och börjar bakfokusera på min D70, så jag använder i stort sett aldrig detta område.

Tompa

Nu har jag varit på YFO och plåtat med min 18-70DX, Sigma 18-50/2.8 och Nikon 17-55/2.8 under identiska förhållanden. Här ska pixelpeepas ;-)

En första snabbkoll ger vid handen att Nikons 17-55 är bäst (15 000 kr), Sigman kommer inte långt efter vad gäller skärpa men verkar lida av betydligt mer CA. Distorsionen är ungefär likvärdig som på Nikon 17-55.
18-70, kitzoomen, har lika bra skärpa på största bländare (3.5) som Sigman på 2.8. Kitzoomen har mindre CA än Sigman, men å andra sidan mer distorsion.

Totalt verkar Nikon 17-55 bäst, men det var nog väntat...

Nu är jag ännu mer förvirrad över vilken jag ska välja. Spara till 17-55 eller köpa Sigman nu. Måste kolla noggrannare...

Sigman är nog fasen skarpare än Nikon 17-55 vid bländare 2.8. Imponerande.
Däremot är Nikon 17-55 helt överlägsen både Sigman och Kitzoomen vid bländare 8. Knivskarp.

Helt klart mer CA på Sigman än på båda Nikon-objektiven. Inget objektiv är bäst på allt verkar det som...

Inget vetenskapligt test (handhållet), men ganska korta tider och samma motiv.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto