Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det någon som känner igen den här filmkassetten?

Produkter
(logga in för att koppla)

black jaguar

Avslutat medlemskap
Hej
Ett tag sen köpte jag massor med fotoprylar av en gammal gubbe. Häller på med att städa och hittade dom den här. (se på bild) Jag tror att den är laddningsbara kassett till 135mm film. I ena kassetten hade man film och slutändan ser ut som på ritningen. Kassetterna går att knäppa upp och sedan tillbaka och är av plast. På kassetten står skrivet Orwo schwarz wiess film NP22 135/36
Är någon av er som känner till den här?
Hur laddar man om? Tänkte på perforeringen den ska nämligen hackas in.
 

Bilagor

  • Namnlöst-3 kopiera.jpg
    Namnlöst-3 kopiera.jpg
    14.8 KB · Visningar: 295
Orwo förkortning för Original Wolfen var en östtysk tillverkare av kameror och filmutrustning i Wolfen.
Det var ursprungligen en av Agfas film och kamerafabriker som hamnade på östsidan efter andra världskriget och då fick de inte använda namnet Agfa, namnändringen genomfördes 1953.

Det var för övrigt där den negativa färgfilmen Agfacolor uppfanns, utvecklades och tillverkades 1932-1936.

De tillverkade även s/v film som fanns att köpa i Sverige under 50-70-talet.
På bilden är en av deras filmkassetter för 135 formatet fanns även i metallutförande.

Dessa kunde återanvändas om man spolade i råfilm eller liknande, var nog inte tänkt för det med det gick iaf.
På den tiden som jag höll på med att återanvända kasetter var det just Orwo och Ilford´s kasseter som enklast att använda eftersom de gick att försluta på nytt.

Fäst filmen med en tejpremsa så slipper du klippa filmändan för att den skall passa i centrumspringan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.