Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det någon som använder motljuskåpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Redtroll

Medlem
Liksom många andra har jag skaffat D70-kitet med 18-70 zoom.
I kitet medföljer en motljuskåpa som jag tycker är lite "skramlig" - den sitter inte helt fast i bajonetten, använder ni den?
Till andra objektiv har jag sett motljusskydd i gummi som är hopfällbar, men det verkar inte finnas till detta objektivet.
Någon som hittat något bättre?

/Paul
 
Om det sitter lite löst så har du antagligen inte skruvat till ordentligt. Sedan kan du vända den på andra hållet när du packar ner objektivet.
/tj
 
Motljusskyddet till den 18-70 jag har på jobbet sitter perfekt. Kan du ha knäckt någon plastbit som skall applicera tryck på bajonetten?

Gummimotljusskydd till en vidvinkelzoom kan nog bli knepigt. Om man inte har slitsar skulle det behöva göras så öppet så det i princip skulle vara verkningslöst.
 
Jag har alltid på motljuskåpan, när den ligger i väskan har jag den på fel håll och när jag tar upp kameran så vänder jag på det i 99% av alla gånger. Dels för motljusskyddet som det bli :p Dels för att det skyddar mot smällar om jag skulle tappa kameran. Och sist och minst för att kameran ser maffigare ut med det på. ;) Sitter inte löst alls på min kamera, tappat pigg.
 
Mitt var likadant, så jag la på ett tunt lager superlim på de delarna som går i objektivet så att det blev lite tjockare (och självklart lät jag det torka innan jag satte det på objektivet). Och nu sitter det fast hur bra som helst. Fast akta dig så att det inte blir för tjockt.

/Thomas
 
Mitt skramlade också innan jag upptäckte att det inte var ordentligt påsatt.. man behöver ta i ordentligt för att det ska klicka på plats. MEN om man bara klämmer det lite till en oval form (i rätt riktning) så går det som en dans även utan våld. Skramlar garanterat inte.

Observera att det inte är riktigt samma typ av fastsättningsanordning som på 80-200an (på vilken fastsättningen är len som en persika utan hack.)
 
Jag hade också detta problemet i början tills en hänsynslös polare skulle prova kameran och tog i som en idiot..då insåg att jag att jag inte hade haft det helt påskruvat..!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.