Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är det någon som använder gimbal?
- Trådstartare thompan
- Start datum
lonian
Aktiv medlem
Är det någon som använder gimbal till systekamera?
Är de inte lite klumpiga att använda, eller hur upplever ni?
Är det inte lättare att köpa en hygglig videokamera med 4k?
Funderar lite bara...
Filmar inte själv, men en gimbal används ju av en anledning oavsett om du har en systemkamera, videokamera eller en smartphone.
thompan
Aktiv medlem
Jag vet vad man har gimbal till.Filmar inte själv, men en gimbal används ju av en anledning oavsett om du har en systemkamera, videokamera eller en smartphone.
Frågan var om det är någon som använder den till systemkamera, inte om man kan. Heller Inte om man använder den till annan utrustning.
För att förtydliga, frågan är om man låter bli att använda den pga att det är bökigt att hålla på.
Det kanske är lättare att filma med en filmkamera istället. Det finns ju de som har inbyggd gimbal.
apersson850
Aktiv medlem
Jag har ingen själv, men jag vet de som använder gimbal till systemkamera. Fast mest för att ta stillbilder då.
Kalleboston
Aktiv medlem
Jag har använt några olika (feiyutech och Zhiyun) Men till slut orkar jag inte och då skippar jag att använda gimbal helt. Den ska balanseras efter objektivbyte till exempel. Och sätter du på en mikrofon så kommer du behöva justera igen. Det är säkert uppskattat av många men för mig så blev arbetsinsatsen med att mecka för stor för att fortsätta använda gimbal.
Osquar
Aktiv medlem
Jag använder gimbalhuvud vid telefotografering när "ljuset så kräver"... Visst är hövvet otympligt och klumpigt, men dess suveräna funktion uppväger dessa nackdelar. Vid gömslesittning och liknande är det dessutom ytterst bekvämt, då det kan bli långa stunder då inget händer.
/Oscar
/Oscar
gamleJ
Aktiv medlem
Gimbal är ju ovärderligt när du själv måste röra dig runt med kameran. Står du stilla gör ju ofta inbyggd stabilisering ett bra jobb. Det går rätt kvickt att justera in kameran men som nämnts innan så kräver varje liten förändring en justering. Min ligger mest men de få gånger den behövs gör den underverk.
kiwi
Aktiv medlem
Använder gimbal då och då när jag filmar.
Handlar det bara om att få lite rörelse i bilden, inte minst vid b-foto, så kan jag oftast lösa det genom att köra handhållet. Men är det längre klipp, eller om det ska se bättre ut, använder jag en gimbal. Eventuellt en slider, om rörelsen är väldigt förutsägbar och jag har tid/ork. En slider är jobbigare att ta med/sätta ihop än en gimbal.
Jag väljer oftast bara mellan två olika objektiv (35 eller 16 mm) när jag använder gimbal, så jag tycker inte att det är så krångligt att byta och ställa in igen.
/ Kiwi
Handlar det bara om att få lite rörelse i bilden, inte minst vid b-foto, så kan jag oftast lösa det genom att köra handhållet. Men är det längre klipp, eller om det ska se bättre ut, använder jag en gimbal. Eventuellt en slider, om rörelsen är väldigt förutsägbar och jag har tid/ork. En slider är jobbigare att ta med/sätta ihop än en gimbal.
Jag väljer oftast bara mellan två olika objektiv (35 eller 16 mm) när jag använder gimbal, så jag tycker inte att det är så krångligt att byta och ställa in igen.
/ Kiwi
Jan Hellgren
Medlem
Detta inlägg sätter fingret på den begreppsförvirring som finns i svenska språket rörande ordet gimbal. Trådskaparen menar uppenbarligen en oftast handhållen upphängning med en aktiv elektronisk kamerastabilisering medan några inlägg avser en gimbal i dess ursprungliga betydelse, en statiskt balanserad upphängning som framför allt används för stativmontering av teleskop eller kameror med teleobjektiv. Att detta ord har två olika betydelser är olyckligt då det ofta inte går att avgöra vilken som avses eftersom båda kan användas i liknande sammanhang.
Själv använder jag ofta en traditionell gimbal för fotografering med teleobjektiv och tycker den elektroniska varianten borde benämnas t.ex. aktiv gimbal, a-gimbal eller e-gimbal.
Själv använder jag ofta en traditionell gimbal för fotografering med teleobjektiv och tycker den elektroniska varianten borde benämnas t.ex. aktiv gimbal, a-gimbal eller e-gimbal.
apersson850
Aktiv medlem