ANNONS
Annons

Är det jägarinstinkter som får oss att fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)

Pott

Aktiv medlem
Man pratar ju om hur männen var jägare på stenåldern osv och detta även visar sig i modern tid i viss utsträckning.
Tror ni det finns någon koppling mellan jakt och naturfotografi? Är det våra stenåldersinstinkter som gör att vi uppskattar att fotografera just djur i sin naturliga miljö?
Några argument för:
-Det är ju fler män som fotograferar än kvinnor (tror jag iaf).
-En viss likhet mellan kikarsikte och 400mm teleobjektiv
-Man "fångar" ett djur på film
-Man visar upp sina jakttrofér i form av bildspel
/Pott

Det tror jag absolut på..jaga vilt med kameran istället för med skjutvapen...betydligt trevligare oxå tycker jag.

Haha! Intressant teori som kanske stämmer lite. Man är ju 'på jakt' när kameran hänger runt halsen. Adrenalinet rusar när det börjar hända en massa...man SKA ha BILDEN med sig hem..

Tja, varför inte?

Jag sysslar med båda de aktiviteter du nämner och visst finns det likheter. För mig är stunden som leder fram till skott oftast de som är med underhållande och givande, vare sig skottet är med kamera eller pangen.
Jonas

Så är det nog!

Jag både jagar och fotograferar!
Och upplevelsen är mycket likartad!
Oavsett om man har en kamera eller en bössa i handen!
Fördelen med kameran är att man får "skjuta" på alla djur fast dom inte är lovliga!
Nackdelen är att man går miste om köttet!
För att inte tala om den goda såsen!:)
Jag fotograferar samtidigt som jag jagar!
Det händer alltid något kul i skogen som är värt att plåta!
Även om det rent fotografiska resultatet ibland blir dåligt är det ändå trevliga minnen!

Bilagor

• kokalv1a.jpg
    kokalv1a.jpg
    45.7 KB · Visningar: 455
Jag väger upp detta!

Genom att inte skjuta modellen efter fotosessionen när jag plåtar tjejer!;o)

Oftast så står man inför ett val om man släpar med sig kameran ut i skogen, kamera eller bössa. Väljer man kameran så kan man ge sig fan på att älgen sticker så fort bilden är tagen...

Re: >>Göran

JJ. skrev:
Finns det?!
Var?!
Ja..det kanske var ett önsketänkande av mej...
men det borde väl inte vara omöjligt att sätta fast en digitalkamera på ett kikarsikte..a´la Digiscope.

Effektfulla bilder i bästa Tarrantinostil med blodet sprutande ur älgen...

Nu får jag alla "björnkramare" på mej..

Göran

jag tror ni är nåt på spåren...jag beställde en spotmätare häromdagen och den ser ju ut som världens pistol!

Grytpistol kanske :)

Lyckos dig, förresten! Har velat köpa en spotmätare bra länge, men de är ju så dyra :(

Re: Så är det nog!

JJ. skrev:
Fördelen med kameran är att man får "skjuta" på alla djur fast dom inte är lovliga!

Det känns hur busigt och olovligt som helst när man smyger omkring med kameran på otillåten jakttid, på grannens mark..! Än värre blir det när man plåtar från bilen eller använder inspelade läten för att locka till sig djuren.

Jakt med kamera och bössa är liknande vad gäller det mesta. Tidig uppstigning innan det första morgonljuset... Stillsamma kvällar på en hyggeskant i solnedgången, naturupplevelser, dofter, långa tider av väntan och intensivt spanande och sedan plötsligt händer allting på samma gång.

/Pontus

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.