Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det helt ute med analoga kameror? (var "Hjälp")

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomK

Avslutat medlemskap
Hjälp

Är det helt ute nu att fotografera med en gammal
"hederlig" analog kamera ??
Jag är ägare till både analoga och digitala kameror.
Problemen för nya fotografer den senaste månaden med en digital kamera överträffar med råge alla problen som har funnits sedan tidigt sextiotal vad beträffar analoga kameror.
Tag bara tex: Canon 10 D som för mindre än ett år
sedan var det bästa man kunde köpa i den prisklassen. I dag ger man bort kameran på begagnatsidorna i ren desperation, för att få tillbaka några kronor så att vi kan köpa nytt, utan att man för den sakens skull tar bättre bilder !! ÄR det inte bildskapandet som är det viktigaste, inte den nyasta kameramodellen

Vad är problemet?
Har man pengarna och tycker att man vill ha en ny kamera så får man väl skaffa det. Det är var och ens val att köpa precis vad som helst (innom lagens ramar).

Visst är bildskapandet viktigare för de flesta än att ha senaste kameran. Men jag basunerar ju inte ut i forum, radannonser och annat att min 10D (som fortfarande är precis lika bra som för ett år sedan) inte är till salu. Och inte min EOS-5:a heller. Och ingen av mina Olympus OM-kameror heller.

De som byter och ivrar efter det senaste syns och hörs mer än de som inte gör det. Det innebär inte att de är i majoritet ;o)

Vad är meningen med tråden? Att avvikare säger något?

Köpte min kamera för över 25 år sedan och har samma än idag.

Det kan givetvis tända en notorisk kamerbytare till att be mig fara till Sibirien eller Häcklefjäll. Men där har jag allt varit också, flera gånger dessutom. Island är stort och Bajkalsjön är mäktig. Men bildskapare är jag inte ändå förstås.

Jag haller med om att det finns en ratt trist linje i att hela tiden kopa nytt och kopa nytt och uppgradera och uppdatare sig hit och dit. Sjalv har jag nyss kopt en digital dslr och tanker inte kopa ngt nytt forran denna dor och ar helt oanvandbar. Det ar latt att i jakten pa den perfekta utrustningen ga miste om vad det i sjalva verket handlar om: att skapa bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar