Annons

Är det fel på min Wacom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennifer86

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt en ritplatta, Wacom Intuos Pro, som beter sig konstigt.
Dels fungerar inte "hjulet" till vänster när jag försöker t.ex. ändra penselstorlek.
Det andra problemet är att pennan inte riktigt hänger med när jag ritar (se video).
https://www.youtube.com/watch?v=q2utnLe7tns

Enligt säljaren i affären kan det inte vara något fel på själva plattan.

Jag har installerat drivrutinerna och använt sladd mellan platta och dator (ifall det påverkar).
Datorn är en ny gamingdator.

Är det jag som gör något fel, eller är det ändå något fel på plattan?

Någon här som har erfarenhet av Wacom och hur dom fungerar?

Mycket tacksam för svar!

/Jennifer

..................

Är det jag som gör något fel, eller är det ändå något fel på plattan?
..........................
/Jennifer
Naturligtvis svårt att svara på, men det behövs en del inlärning för att komma igång. Exempelvis kan och bör knapparna och "hjulet" programmeras så att de stämmer med svenska versioner av de program man använder. (T ex används hakparenteser för att ändra penselstorlek i engelska programversioner, men inte i svenska). Vidare måste man "träna in" att plattan inte fungerar som en mus och det kan vara bökigt. Så räkna med att du behöver ta en del tid i anspråk för att vänja dig med plattan och att ställa in knappar och hjul för de för de olika program du använder (T ex LR och PS).
Det finns en hel del instruktionsfilmer på youtube som t ex denna.
Många älskar sina plattor, men själv har jag aldrig blivit riktigt kompis med min trots att jag verkligen försökt. Så för egen del föredrar jag musen men använder plattan ibland ändå. Men det är i och för sig en annan femma:)
Anders W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar