Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det acceptabelt brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

DeceptiveHornet

Aktiv medlem
Hur ställer ni er till brus? Jag tog ett spontan porträtt på några vänner igår som blev lite intressant. Med sex bilder, och sex helt olika grimascher så blev det till slut en bild....med en grimasch ;)

Vad jag undrar över är, är det acceptabelt brus i bakgrunden? Bör jag fokusera på att få ner det ännu mer eller är det något man kan leva med om det ska publiseras på något sätt? Finns inga planer alls på det, men rent utvecklingsmässigt för mig som amatörfotograf.

Här är samma bild i svart-vit och i färg.
http://deceptive-hornet.com/index.p...y/1.+Portraits/2.+Spontanous+Couple+Portaits/

Ignorera grimaschen bara ;)

Bilden togs i RAW. Sedan körde jag HDR toning för att få fram lite detaljer, höjde färgmättnaden och lite kontrast.

Vilket ISO värde, har du brusreducerat och var bilden underexponerad?
HDR ger oftast brusiga bilder såvida man inte brusreducerar.
Underexponering som man dragit upp likaså och efters du kört RAW så har du inte manuellt brusreducerat så är bilden rätt brusig vid låga ISO beroende vilken kamera du har.

/Stefan

Vilket ISO värde, har du brusreducerat och var bilden underexponerad?
HDR ger oftast brusiga bilder såvida man inte brusreducerar.
Underexponering som man dragit upp likaså och efters du kört RAW så har du inte manuellt brusreducerat så är bilden rätt brusig vid låga ISO beroende vilken kamera du har.

/Stefan

Jag drev på vid ISO 400. Försöker att hålla mig på 100 som standard då det ger minst brus. Sedan om den är under exponerad vette fan. Jag körde nog på ca f/13 och 1/100 då det var väldigt fint (soligt) väder. Kan det vara en för snabb slutarhastighet som bidrar till brus?

Ingen Brusreducering, och bilden var lagom exponerad

Senast ändrad:
Som Daniel sa så spelar det där lilla bruset absolut ingen roll. I detta fallet så bidrar det bara med lite karaktär till bilden, men bilden har nog tillräckligt med karaktär tack vare den där fina grimasen. :)

/ Magnus

Jag drev på vid ISO 400. Försöker att hålla mig på 100 som standard då det ger minst brus. Sedan om den är under exponerad vette fan. Jag körde nog på ca f/13 och 1/100 då det var väldigt fint (soligt) väder. Kan det vara en för snabb slutarhastighet som bidrar till brus?

Ingen Brusreducering, och bilden var lagom exponerad

Som de andra påpekar så stör inte bruset.
Men jag brusreducerar alltid mina bilder även vid ISO100 för Canon har en latent brus pålagt över hela ISO spannet, syns tydligt på 7D, men inga detaljer går förlorad vid den lilla brusred som görs i LR3/Camera RAW

/Stefan

ANNONS