Annons

Är den slut?

Produkter
(logga in för att koppla)

nattsyrran

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 400D med x antal år på nacken och idag mitt under ett mindre fotouppdrag så blev det plötsliugt en svart tjock rand diagonalt över bilden. Den har flyttat sig något vartefter jag knäppt nya bilder men ser nu ut att ha fastnat i samma läge. Finns det någon som vet vad som kan ha hänt? Funderar om det är värt att laga den, om det går???
Mvh Susanne

Bilagor

• IMG_7403.jpg
    IMG_7403.jpg
    10.3 KB · Visningar: 677
Hmm...

Har du tittat i kameran så att inte någon skit trillat ned på sensorn / hänger framför sensorn?
Har du kolla att dina objektiv är OK?

Låter kanske självklart och jag tror du kollat. Men vet själv att man ibland kan behöva få frågan.

Hmm...

Har du tittat i kameran så att inte någon skit trillat ned på sensorn / hänger framför sensorn?
Har du kolla att dina objektiv är OK?

Låter kanske självklart och jag tror du kollat. Men vet själv att man ibland kan behöva få frågan.

Har provat olika objektiv med samma resultat, olika minneskort och då också med samma resultat. Har provat "blåsa ut" kamerahuset med min blåsbälg men det blev ingen skillnad. Kanske ska lysa in med ficklampa och se om det syns något....
Återkommer!!

Har provat olika objektiv med samma resultat, olika minneskort och då också med samma resultat. Har provat "blåsa ut" kamerahuset med min blåsbälg men det blev ingen skillnad. Kanske ska lysa in med ficklampa och se om det syns något....
Återkommer!!

Och att lämna in kameran på reparation är nog ganska onödigt, det kommer nog kosta mer än vad kameran är värd...

Jag gissar på att slutaren har gått sönder; och gissningsvis 2-3000 för att reparera? (Men kolla med en serviceverkstad om det är det, och vad det kostar)

kör ändå en "rengör manuellt" och titta på sensorn - visserligen verkar det vara en dålig slutare, men skadar inte att titta - titta även på slutaren när du tar en bild med lång slutartid - svårt att se ridåerna manuellt, men att det öppnas helt ser man iaf.

Teorin med blixt hade jag hållt med om det varit en slutarllös kamera, men med slutare så brukar det bli band istället för diagonala områden om man kör med för kort slutartid. men testa givetvis för felsökningens syfte att köra utan blixt med längre exponeringstid.

BTW så kan man ju också filma slutaren om man vill se hur den jobbar.
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3550196959/

Är det en blixtbild du visar?
Har du provat att ta fota med en längre exponeringstid. Typ 1/60 s. T.ex.
Ja just detta är en blixtbild men har flera bilder utan blixt och med samma resultat. Kikade lite extra igår kväll och om jag lyfter på "spegeln" (kan inga detaljnamn) så längst in i kamerahuset så är det små smala svarta remsor varav en ligger på snedden och lämnar en liten avlång glugg öppen. Är det det som är slutaren??? Det ser ut att vara där som felet ligger. Någon som vet??

Ja, det är slutaren. Ställ in en lång exponeringstid och tryck av utan objketiv monterat så kan notera hur den rör sig också. Låter onekligen som en trasig slutare och att ge sig på att försöka laga en slutare själv är nog uteslutet, men om du konstaterat att det är felet och anser att kameran ändå är dömd till döden om du inte får ordning på den så kan man givetvis ha tur så att det går pilla tillbaka lamellen så att den fungerar igen - inget jag rekomenderar dock - det är mycket ömtåliga saker detta...

*ler*

det finns ändå något fint i läget då en trotjänare dör mekaniska döden istället för att blir ersatt och bortglömd så får man sluta fungera då man fortfarande var älskad och på sin topp och kommer att bli ihågkommen för vad man presterade i livet.

En kamera man haft länge blir till mer än ett ting - det blir på något sätt en trogen vän och likväl som man genom livet begraver både mänskliga vänner och husdjur så finns det också en och annan pryl som förtjänar en tår av vemodig saknad.

R.I.P och snart kommer en ny valp i formen av ett nytt DSLR hus roa, irritera och glädja dig. lycka till !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar