Annons

Är datorn för gammal eller kan den uppdateras?

Produkter
(logga in för att koppla)

HÅHÅ

Aktiv medlem
ÄR DATORN FÖR GAMMAL ELLER KANSKE KAN DEN UPPDATAERAS ???
Försökte ta in en AVI.fil (video) från åtelkameran i PS – och även i LRC för att klippa bort ” bildrutor utan ”innehåll”, vill även spara några bildrutor som jpg filer, vill även lägga till text i videon.Varken PS eller LRC kunde öppna AVI filen – Fick följande meddelande i PS:
fel 1.jpg
Vid tidigare uppdatering (tror det var början av 2024) har jag fått detta meddelande: Se bild Fel 2
Fel 2.jpg
Det står i ovanstående bild att NVIDA HAR IDENTIFIERAT ETT FEL I DIN DRIVRUTIN …………

Varken LRC eller PS har kraschat någonsin – bara blivit långsammare under de sista 3 åren som jag prenumererat på LRC och PS.
DATORN:
Fel 3.jpg
Gissar att min dator från 2015 är för gammal. Har Windows 10, går ej att uppdatera till W 11.
Vid uppdatering av PS, Bridge och LRC (2024-10-22) gick inte allt = PS och Bridge- att uppdatera (LRC blev uppdaterad). LRC fungerar även om lite långsammare än tidigare och det jag använder PS till fungerar.
Verkar vara i behov av NY DATOR – men finns det något enklare program som redigera AVI-filer på en gammal dator, för att som tidigare sagt bara: KLIPPA – LÄGGA TILL TEXT – SPARA BILDRUTA SOM JPG.??
Helst förslag på enkel programvara för denna gamla dator, eller kanske går det att något sånär billigt uppgradera ex. vis grafikkortet???
Mycket nöjd med åtelkameran för 699:--, (Mini SD kort som behövdes - hade jag sedan tidigare) men vill helst inte att åtelkameran orsakar en ny dator för 20-25 gånger det beloppet.!!!!!!!!!!
håhå

Ja din dator är utdaterad. Tekniskt är den 13-14 år. Bara att klappa din trotjänare och tacka för lång och trogen tjänst. Men nu är det dags för pensionering. Och tyvärr har priserna sprungit iväg. Utifrån de tekniska du nämner, i7-2600 och nvidia 560ti behöver hela datorns hårdvara bytas ut. Och vill du att nästa dator ska hålla lika länge bör priset hamna norr om 20k. Intel i7-14700K/32-64GB RAM/nvidia RTX 4060 alt RTX 4070/2TB m.2 SSD/ Windows 11 med lämpligt chassie och 850w PSU. Alternativt en MacMini med M4Pro/32 GB RAM/2TB SSD

Jag har precis beställt en Mac Mini M4 då min Mac Mini från 2012 gjort sitt.

Fläkten går på högvarv nästan hela tiden och den är ofta lika seg som sirap.Det går inte heller att uppdatera LR.

Det är bara att inse att våra gamla datorer gjort sitt :(

Försökte ta in en AVI.fil (video) från åtelkameran i PS – och även i LRC för att klippa bort ” bildrutor utan ”innehåll”, vill även spara några bildrutor som jpg filer, vill även lägga till text i videon.Varken PS eller LRC kunde öppna AVI filen – Fick följande meddelande i PS:
Visa bilaga 177066
Vid tidigare uppdatering (tror det var början av 2024) har jag fått detta meddelande: Se bild Fel 2
Visa bilaga 177067
Det står i ovanstående bild att NVIDA HAR IDENTIFIERAT ETT FEL I DIN DRIVRUTIN …………

Varken LRC eller PS har kraschat någonsin – bara blivit långsammare under de sista 3 åren som jag prenumererat på LRC och PS.
DATORN:
Visa bilaga 177068
Gissar att min dator från 2015 är för gammal. Har Windows 10, går ej att uppdatera till W 11.
Vid uppdatering av PS, Bridge och LRC (2024-10-22) gick inte allt = PS och Bridge- att uppdatera (LRC blev uppdaterad). LRC fungerar även om lite långsammare än tidigare och det jag använder PS till fungerar.
Verkar vara i behov av NY DATOR – men finns det något enklare program som redigera AVI-filer på en gammal dator, för att som tidigare sagt bara: KLIPPA – LÄGGA TILL TEXT – SPARA BILDRUTA SOM JPG.??
Helst förslag på enkel programvara för denna gamla dator, eller kanske går det att något sånär billigt uppgradera ex. vis grafikkortet???
Mycket nöjd med åtelkameran för 699:--, (Mini SD kort som behövdes - hade jag sedan tidigare) men vill helst inte att åtelkameran orsakar en ny dator för 20-25 gånger det beloppet.!!!!!!!!!!
håhå
Har en mkt enkel övervakningskamera och har numera upptäckt att när jag spelar upp video-filerna i kamerans program finns där en knapp man tar stillbilder från videon med.
Kolla om din uppspelare har en sådan.

Tidigare använde jag den klassiska uppspelaren VLC som äter allt.
Där stannar man på valfri ruta och blippar på stillbild i arkivmenyn upptill.
Blir en PNG-fil som jag fixar till i PS Elements 2020 och sparar om till jpg.
Min dator är ungefär lika gammal som din med W10 Pro.
Mvh.

När jag fyllde 60 fick jag ett "torn". 3,5 diskett dubbla cd rom. Givetvis blev den omodern men jag är lite sentimental. Nu har den fått sin 3:e uppdatering, så den är still going strong efter 24 år.

Det är lite fördelen med ett "torn" om man inte skjuter upp uppdateringar för länge. Då kan man lite då och då byta ut komponenter istället för att göra big bang uppgraderingar.

Jag tog i rätt rejält när jag köpte några datorer för nu tämligen många år sedan. Totalt spenderade jag då 34000 på några stycken, bland annat en stationär och en bärbar som jag fortfarande använder som primära maskiner. Men det närmar sig förstås, trots att de uppgraderats med större diskar och sånt. Det går exempelvis inte att installera Windows 11 på dem.

Datorer åldras tydligen snabbare för varje generation. Köpte, från Komplett, en stationär nybyggd våren 2022. Den är redan för gammal för uppgradering till Windows 11 (bland annat processorn underkänns, enligt Microsoft).

Datorer åldras tydligen snabbare för varje generation. Köpte, från Komplett, en stationär nybyggd våren 2022. Den är redan för gammal för uppgradering till Windows 11 (bland annat processorn underkänns, enligt Microsoft).
Nybyggd våren 2022 och redan gammal för Windows?
Jag köpte en standard byggd MacBook Pro M1Pro 2021 och den bara tuttar på med de senaste OS utan problem.

Ms påstod att min dator inte dög till Win11. Efter lite googlande visade det sig att det enda som behövdes var en liten ändring i BIOS.

Då köpte du en gammal dator dator 2022.

Jag köpte en dator med Windows 11 2021 och kör Windows 11 på en dator jag köpte 2018

Visa bilaga 177066
Visa bilaga 177067
Det verkar som att dina grafikdrivrutiner är rätt gamla. Börja med att ladda hem de nyaste drivrutinerna till ditt kort direkt från Nvidia - ja, det finns drivare till Win 10. Om du har lite tur så funkar det sen.

Om du bara vill ta screenshots så funkar det utmärkt i VLC (Videolan), inget behov av att uppdatera datorn för att kunna bara för att få bilder från en videofil.

Då köpte du en gammal dator dator 2022.

Jag köpte en dator med Windows 11 2021 och kör Windows 11 på en dator jag köpte 2018
Ja, den måste ha varit gammal - eller ihopplockad av gamla grejor. Enligt Komplett så byggs datorerna efter beställning och jag plockade ihop efter bästa (är inget datasnille) förmåga. Surt.

Det är alltid bra att köra sin beställning genom något forum t.ex. detta. Det brukar dyka upp rätt många komplett ihop-plock här som brukar få bra feedback. Då slippar man i alla fall dom värsta fallgroparna. Sedan behövs det i alla fall kompromissas, då inte alla vill lägga 30k på sin nästa dator.

Det är inte bara komplett utan även dom stora elektronkvaruhusen som ofta har lockvaror med pris som är för bra för att vara sanna. Produkterna blir då oftast därefter, Produktbeskrivningarna låter bra i7 (där dom av en ren tillfällighet glömt att säga att den är över 5år gammal) etc etc.
För köpte man en dator 2022 som inte klarar Win11 så är det komponenter i den som redan då var minst 5år gamla. Köpte man en dator i slutet på 2017 med då nya komponenter, så kan den köra Windows 11.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto