Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Canon USM 55-200 ngt att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Hej hopp.
Tack för alla sjyssta kommentarer i min diskussion "Gammal Canon EOS1000 vs...." som jag felaktigt råkade lägga under "Natur"-avsnittet.

Av alla tips har jag fastnat lite för att hotta upp min gamla EOS 1000 med ett 55-200 USM.

Jag har hittat ett sådant på nätet för 2.300:- vilket ligger inom mina ekonomiska ramar.

Jag räknar med att kunna klara mig bra länge med enbart detta objktiv, eftersom jag bara haft ett original 35-80 i 12 år. Så slipper jag bära med mig fler objektiv (japp, så oproffsig är jag).
Tanken är dessutom att om jag senare vill byta till ett EOS 300-hus, så kan man komplettera med ett 22-50 exv.

Så, vad tror ni, är 55-200 ett objektiv tillräckligt för mig, som aldrig varit nere på mindre än 35 ändå? Och framförallt, är det prisvärt och ger skrpa bilder med goa färger?

(ytterligare fördel är att det är 52mm filtergänga som på mitt nuvarande = slipper köpa nytt polfilter)

Återigen, tacksam för ALLA kommentarer
//Staffan

Jo jag har både ett 22-55 och ett 55-200 USM.
Det är helt ok, jag ska göra mig av med mitt då jag ska ha ett 75-300 IS USM istället för 55-200:an (fattas lite brännvidd). Tycker det är ett bra objektiv för de pengarna.

Stiffen skrev:

Så, vad tror ni, är 55-200 ett objektiv tillräckligt för mig, som aldrig varit nere på mindre än 35 ändå? Och framförallt, är det prisvärt och ger skrpa bilder med goa färger?

Kikar man på www.photodo.se så får den 3.0 i betyg, uppmätt värde vilket inte är så väldigt dåligt. Det säger förstås inte allt, men är den kanske bästa, objektiva skalan för hur "bra" objektivet är. Titta på användares synpunkter på www.photographyreview.com Där brukar man kunna läsa en del om vad andra tycker.
Chansen att du blir skapligt nöjd är nog ganska stor ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar