Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är blixtskoadapter något intressant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ni som kör Sony/Minolta: hur ser det ut med adaptrar från den nya 1987 (eller var det 1988/89?) standarden till en pre 7000i standarden? Minolta bytte ju först elektroniken med 7000 1984 och sedan blixtskon med 7000i. Jag har en gammal adapter för att köra gamla blixtar på nya skon. Det funkade åtminstone till 700si. Finns intresse? Görs sådant nu?

Jag har inte haft Sony/Minolta på flera år, men man vet aldrig om man någon gång skulle använda ett 850 hus och vilja fästa tillbehör utöver just en Sonyblixt. Därför undrar jag: 1) görs såfana adaptrar idag (kan slänga min så länge) 2) görs inte - intressant att sälja 3) är det någon som vet hur en blixt för en 7000/9000 (tror de hette 2800 och 4000) skulle fungeea på en modern Sony om bloxten passade - får man TTL?

1) Ja, adaptrar tillverkas även idag. Kan fås för typ en hundralapp.
2) -
3) De biligaste har ingen TTL funktion. Hur det är med KMS egna vet jag inte det beror nog till stor del på om man ändrat i kommunikationen mellan blixt och kamera. Svårt att tänka mig att man gjort adapter som ska översätta mellan olika protokoll den skulle nog bli rätt dyr.

Hur det är med KMS egna vet jag inte det beror nog till stor del på om man ändrat i kommunikationen mellan blixt och kamera.
En blixt från Minolta som saknar (D) i beteckningen fungerar endast i helt manuellt läge i ett digitalt hus. Anledningen är att de analoga kamerorna fixade TTL-funktionen genom att mäta reflekterat blixtljus från filmen och stänga av blixten när rätt ljusmängd registrerats. Denna metod fungerar inte med en blank sensor. De digitala husen mäter därför in blixten med en förblixt innan slutaren öppnas. Denna nya metod kräver blixtar med (D), t.ex. 3600(D) och 5600(D).

Intressant! Jag tyckte nya blixtskon var smidig, samtidigt som montering av andra tillbehör blev omöjlig. Görs det "cold shoe" adaptrar där ena delen passar i blixtskon och den andra bara är en standardfattning för att fästa en större tredjepartsblixt med pc kontakt?

Så här är det med Sonys blixtar

(finns även femtielva andra trådar om det)

Sonys blixtsko som kallas iISO är suverän! Snabb och enkel att plocka av och på blixt utan att skruva och blixten lossnar inte.

För att kunna montera en annan blixt med hot-shoe behövs en sån här.
http://www.linkdelight.com/T4C-Flash-Hot-Shoe-Adapter-for-Konica-Minolta/Sony-DSLR.html

Kostar ett par tior (drygt en hundring om man handlar i Sverige) och bör finnas med i alla Sony-ägares kameraväska. Skon har också synkkontakt om inte kameran har det från början, vilket inte de enklare Sony-modellerna har.

Finns adaptrar åt andra hållet med om man vill låna ut sina Sony-blixtar till sina Canon eller Nikon-polare.

observera att det här bara gäller själva den fysiska kontakten. Det blir helt manuell blixthantering, vilket det också blir mellan Nikon och Canon även om det går att fysiskt går att skruva på blixten, så någon standard finns inte i egentlig mening.

Till Canon behöver du Canon-blixtar och till Nikon så behöver du Nikonblixtar helt enkelt.

Till Sony kan du använda både Sony-blixtar och vissa Minoltablixtar med fullständig automatik.

De blixtar som funkar helt automatiskt på Sony är:

SONY HVL-F36AM, SONY HVL-F42AM, SONY HVL-F56AM, SONY HVL-F58AM, Minolta 3600HS(D) och Minolta 5600HS(D).

Sony 36 och 56 är exakt samma som minolta 3600 och 5600 respektive, enbart ny logga.
Sony F42 och F58 är en nyare generation som även har stöd för det uppdaterade WL blixt-protokollet med ratio.

Alla Sony-kameror med inbyggd blixt kan trådlöst utlösa de uppräknade Sony och Minolta-blixtarna med fullständig ADI-exponering (förbättrad version av TTL med avståndsinformation).

Till A850 och A900 finns även en liten, svag, billig blixt, Sony HVL-F20AM som är tänkt att enbart användas som triggerblixt då dessa kameror inte har inbyggd blixt.

Sony HVL-F58AM är supercool tycker jag, den är dels stark och har massa finesser och framförallt en mycket smart vridfunktion som gör att den går att bounca i vägg och i tak även då man fotar vertikalt.

/Mats

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto