Annons

Äntligen OM

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Förra veckan fick jag OM-adaptern jag beställt från en firma i Skottland. På deras sajt fanns den för £149, £79 och £65 beroende på vilken sida man råkade titta på (jag valde det sista priset). Det första jag upptäckte var dock att jag inte kunde montera på e410 på min OM-makrobälg, eftersom det sitter en liten spak på bälgen som "krockar" med blixt-utskjutet på kamerahuset. Så jag fick snällt ta mig till Clas Olsson och köpa en bågfil så att jag kunde modifiera bälgen.

Här nedan lägger jag in några provbilder med olika OM-objektiv.

Zuiko 28/f2@f2. Jag tror att jag missat lite i fokuseringen så därför lägger jag inte in något utsnitt i 100%.

Bilagor

• 28mm-f2,0.jpg
    28mm-f2,0.jpg
    90.5 KB · Visningar: 510
Utsnitt av ovan i 100%.

Bilagor

• 28mm-f2,8-100procent.jpg
    28mm-f2,8-100procent.jpg
    80.3 KB · Visningar: 486
Senast ändrad:
Makrobälg och Zuiko 80mm/f4@f11 (gittarsträngar).

Bilagor

• macro80mm-f11.jpg
    macro80mm-f11.jpg
    57.8 KB · Visningar: 499
Utsnitt av ovan i 100%.

Bilagor

• macro80mm-f11-100procent.jpg
    macro80mm-f11-100procent.jpg
    57.7 KB · Visningar: 474
Senast ändrad:
Makrobälg och Zuiko 80mm/f4@f11 +2/3ev (fler gittarsträngar).

Bilagor

• macro80mm-f11-a.jpg
    macro80mm-f11-a.jpg
    80.4 KB · Visningar: 494
Utsnitt av ovan i 100%.
Jag kan inte garantera att jag träffat rätt i fokuseringen i makrobilderna heller. Jag har inte lärt mig zooma i skärmsökaren än (för visst kan man göra det på 410?).

Bilagor

• macro80mm-f11-a100procent.jpg
    macro80mm-f11-a100procent.jpg
    72.4 KB · Visningar: 474
Imponerande! Särskilt skärpan på 80-250 var jag inte beredd på.

Det måste ha varit en mycket fin adapter du köpte till det priset :)

Ja, jag är också positivt överraskad av skärpan på 250mm. Det är nästan så att jag vill behålla objektivet, trots att det inte är "mina" brännvidder. Tilläggas bör att jag hade kameran på stativ vid den bilden och naturligtvis på makrobilderna.

Här är en bild på makroekipaget.

Bilagor

• 410medmakrobälg.jpg
    410medmakrobälg.jpg
    65.4 KB · Visningar: 384
Live View Magnification

vitamin skrev:
Jag har inte lärt mig zooma i skärmsökaren än (för visst kan man göra det på 410?).
På min E-3, så använder jag INFO och OK knapparna i Live View läget:
[5x, 7x, 10x].

Visst är det kul att experimentera med gamla objektiv. Telebilderna med zoomen visar ju att det kan fungera bra.

Jag har själv en trasig bälg liggande nånstans, som skulle behöva nya nylonbussningar. Är intresserad av att höra dina övningar med bälgen, vilket kan hjälpa mig med beslutet om att börja leta reservdelar till min trasiga.

Nästa steg är att få precisare fokusering med bälgen. Sen har jag tänkt att göra en jämförelse av bälgen med diaduplikatorstillsats och min Nikon Coolscan LS-50.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto