Annons

ÄNTLIGEN!!!! NU bär det iväg till Island

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag är så glad, så glad. Äntligen blir vår planerade (och försenade) resa till Island av :)
I slutet på augusti åker vi. Sex dagars rundtur med hyrbil, underbart att få bestämma takten själva och slippa fraktas runt i turistbuss.

Gissa om jag har laddat bagaget med fotoutrustning. Svärmor sa att det förmodligen slutar med att jag packar tandborste, tvål å trosor i fotoryggan istället för att som normala människor packa kameran i ryggsäcken med kläder och annat :)

Är det ngn som har koll på hur man gör med fotoutrustningen på flyget? Jag har ju ingen lust att släppa ifrån mig ryggan, jag har nog sett hur väskorna hanteras på bagagevagnarna å bandet :(

/Catherine - som redan har resfeber

Nix, ingen fyrhjulsdrift. Vi valde den minsta bilen då vi inte kommer ge oss ut med bil i terängen iaf. Vi kommer hålla oss till en planerad rutt och där klarar vi oss med "vanlig" bil :)

Men vandringkängorna får vi packa ner och orkar vi inte gå så finns det ju en del hästar på Island ;)

Ja, häst måste ju vara idealet. Det vore mitt val i alla fall. Jag avundas dig din resa.

Ja, jag är så glad att jag går omkring med ett ständigt fånleende på läpparna hela dagarna numera :)

Jag tror resan kommer bli kalas. Jag har dessutom valt det bästa ressällskap man kan ha, min svärmor :) Hon är den enda människa jag känner som har tålamod med mig å mitt fotograferande. Hon till å med hittar motiv till mig som hon frågar om jag inte ska ta en bild på...kan det bli bättre?

jimh skrev:
Ja, häst måste ju vara idealet. Det vore mitt val i alla fall. Jag avundas dig din resa.

Nää - uschan buschan - man får bara tokträningsvärk i massa konstiga muskler man inte visste fanns.. ;)

Men jag är helt klart lite sotis på din resa Catherine - hoppas du får det härligt med massa sköna bilder!

Oh vad härligt!

Jag har vart där och bilat runt hela ön.. för ngr år sedan.

De viktigaste platserna behöver jag nog inte ens nämna..;) Med egen bil så har man dock möjligheten att köra avstickarna som är viktiga att också hinna med. Droppa gärna ett av de mest kända ställena för att slippa stressa förbi de små vägarna man så gärna vill kika lite extra på... det är OFTA värt det!

Fotoprylarna,, ja mitt handbagage vägde runda slängar 12 kg kanske var det 10-11... över tio säkerligen. Jag lade upp den på bandet men lade den fel.. Damen skulle sno den runt och fick ta i ordentligt,, fick en tråkigt sur blick pga vikten.. Men det gick vägen båda vägarna.

Fotobagen var en Lowepro phototrekker AW.

MVH Niclas,

Handbagaget brukar vara bergänsat till runt 6 kilo. Oftast väger dom det inte om det ser litet ut och olika bolag är olika tuffa.Väskan skall ha kabinmått så den får plats i "the overhead compartments" SAS är petigast. Ofta är det också maximerat till ett bagage. Flyger man businness får man ta mer/tyngre handbagage.

Jag skulle försökt med handbagaget men varit beredd på att packa om i fall det spricker. I så fall bör man ha en hård kavlitetsväska att checka in gerjerna i och gott om tid.

Om du kör film måste den tas i handbagaget då röntgen för incheckat är för kraftig

Värt att notera att snus inte får införas i landet.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Oh vad härligt!

Jag har vart där och bilat runt hela ön.. för ngr år sedan.

De viktigaste platserna behöver jag nog inte ens nämna..;) Med egen bil så har man dock möjligheten att köra avstickarna som är viktiga att också hinna med. Droppa gärna ett av de mest kända ställena för att slippa stressa förbi de små vägarna man så gärna vill kika lite extra på... det är OFTA värt det!

Fotoprylarna,, ja mitt handbagage vägde runda slängar 12 kg kanske var det 10-11... över tio säkerligen. Jag lade upp den på bandet men lade den fel.. Damen skulle sno den runt och fick ta i ordentligt,, fick en tråkigt sur blick pga vikten.. Men det gick vägen båda vägarna.

Fotobagen var en Lowepro phototrekker AW.

MVH Niclas,

Jag hoppas jag har samma tur som dig med fotoryggan...jag har en Nature Trekker AW.

Vi ska vara där i elva dagar, så jag hoppas hinna med en del :)

*längtar*

Det går säkert helt fint.
Jag flög med Iceland.AIR.

Vatnajökul (du vet den stora galciären som är Europas största,,) har flera "glaciärsjöar" i utloppen på sydöstsidan. Missa inte de,, makalöst och förstummande vackert. Nästa gång jag åker dit så blir det minst tre, fyra kanske fem dygn dagar bara vid dessa små sjöar...

Lycka till!

MVH Niclas,

Ett tips min far använder när han åker på sina årliga resor till Sydamerika..

Enligt reglerna så får du ha allt du kan bära på dig med in i planet. Han brukar stoppa jackfickorna fulla med objektiv o grejs. Sedan checkar han in sin fotoryggsäck som handbage och efter incheckningen stoppar han ner allt från fickorna i väskan igen..

Jag var där för ett par år sedan och åker gärna dit igen och igen...helt otroligt vackert land.

Utan 4hjulsdrift missar man tyvärr mycket, många dom häftiga grejor hittade vi på "udda" platser, en varm källa t.e.x. där vi kunde bada mitt bland all snö...det finns en helt fantastisk bok som tar med ALLT som finns på island (hade det inte varit för den hade vi inte sett hälften)

Vi var också vid sjön där nån James Bondfilm spelades in, helt otroligt att se stora isblock flyta omkring i en sjö mitt i sommarn...

Kalle_B skrev:
Ett tips min far använder när han åker på sina årliga resor till Sydamerika..

Enligt reglerna så får du ha allt du kan bära på dig med in i planet. Han brukar stoppa jackfickorna fulla med objektiv o grejs. Sedan checkar han in sin fotoryggsäck som handbage och efter incheckningen stoppar han ner allt från fickorna i väskan igen..

Det låter ju toppen, så ska jag göra. Får leta i garderoben efter kläder som jag stoooora fickor :)

Gip skrev:
Jag var där för ett par år sedan och åker gärna dit igen och igen...helt otroligt vackert land.

Utan 4hjulsdrift missar man tyvärr mycket, många dom häftiga grejor hittade vi på "udda" platser, en varm källa t.e.x. där vi kunde bada mitt bland all snö...det finns en helt fantastisk bok som tar med ALLT som finns på island (hade det inte varit för den hade vi inte sett hälften)

Vi var också vid sjön där nån James Bondfilm spelades in, helt otroligt att se stora isblock flyta omkring i en sjö mitt i sommarn...

Men kan man inte komma åt de platserna till häst eller till fots då?

Vad hette boken? En sån vore ju kalas att ha :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar