Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon-ägare!

Produkter
(logga in för att koppla)

emilliden

Aktiv medlem
Ville bara dela med mig av min barn-på-julaftons-barnsliga glädje nu när jag äntligen köpt mig en alldeles splitter ny och sådär härligt doftande (som bara nyuppackade prylar doftar) D80!

Imorgon kompletteras förhoppningsvis 18-70 gluggen upp med ett 80-200/2,8. Och idag damp mitt 4GB 150x speed SDkort ned i lådan.

Börjar känna mig redo för Afrikasafarin på fredag... ;)

Tack för alla råd och tips på detta mycket informativa, levande och vänliga forum!

/Emil

Ftalater, PVC, mm.

Ftalater är alltså mjukgörare till framförallt PVC-plast. PVC finns inte i Nikonkameror och framförallt finns det ingen anledning att göra kameraprylar mjukare. (Jämför en plastbil för småbarn, PVC och kanske upp till 50% ftalater.)

Ursäkta! ;)

Tycker i alla fall att en Nikon hade liksom mer personlighet förr... ;)

Den är från 1950-talet....
Det blir väl en 50 år typ! ;)

Och kördes med en HP5 400 ASA i förra veckan!
Som vanligt,
inga problem!

Och som sagt, en liten personlig fotoapparat! ;)

Tycker,
ursäkta,
att det blivit litet mycket "monokultur" i våra fotoapparater numera!

Men allt är en smaksak! ;)
Och sitter i betraktarens öga! ;)

Och visst e de en liten fin Nikon va!? :)

Bilagor

• nikons2.jpg
    nikons2.jpg
    52.5 KB · Visningar: 1,767
Grattis Emil till ett bra kameraval.. och välkommen bland oss nikonister.. Lovar du kommer inte bli besviken..

Och det kommer du inte att bli på din safariresa heller.. Ser fram mot att få se många härliga bilder därifrån.

Gersemi skrev:
Grattis Emil till ett bra kameraval.. och välkommen bland oss nikonister.. Lovar du kommer inte bli besviken..

Och det kommer du inte att bli på din safariresa heller.. Ser fram mot att få se många härliga bilder därifrån.

Tack Agnetha!
Ja det känns bra med kameran. Idag köpte jag dessutom ett 80-200 i fantastiskt skick, so all is good!!!

I morgon vid den här tiden lyfter ett plan med Emil i. I sin högra hand håller han en bloody mary och med sin vänstra smeker han sin fantastiskt väldoftande kamera (kemikalier må vara farliga i bland men de kan sannerligen lukta gott)...

emilliden skrev:
Tack Agnetha!
Ja det känns bra med kameran. Idag köpte jag dessutom ett 80-200 i fantastiskt skick, so all is good!!!

I morgon vid den här tiden lyfter ett plan med Emil i. I sin högra hand håller han en bloody mary och med sin vänstra smeker han sin fantastiskt väldoftande kamera (kemikalier må vara farliga i bland men de kan sannerligen lukta gott)...

Härligt att höra att det löste sig med objektivet så du hittade ett.

och snart får du se sådana här djur
(ursäkta kvaliteten kanske inte är den bästa, men är scannade från papperskopior)

Bilagor

• lejon.jpg
    lejon.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,531
Gersemi skrev:
Härligt att höra att det löste sig med objektivet så du hittade ett.

och snart får du se sådana här djur
(ursäkta kvaliteten kanske inte är den bästa, men är scannade från papperskopior)

Rikigt fin bild!
Jo jag hoppas att det kan bli en och annan bra bild. Känner mig dock lite orolig för att 200 blir lite snålt tilltaget. Skulle lånat en konverter men den passade inte. Tror det beror på att den var för AF-S och det är inte mitt objektiv.

Vad tror du, kommer jag klara mig hyfsad med 200 eller ska jag panik-köpa en konverter i morgon?!?

emilliden skrev:
Rikigt fin bild!
Jo jag hoppas att det kan bli en och annan bra bild. Känner mig dock lite orolig för att 200 blir lite snålt tilltaget. Skulle lånat en konverter men den passade inte. Tror det beror på att den var för AF-S och det är inte mitt objektiv.

Vad tror du, kommer jag klara mig hyfsad med 200 eller ska jag panik-köpa en konverter i morgon?!?

jag tror inte du behöver mer.. när jag var på safari, vilket var på den analoga tiden, så hade jag bara med mig en telezoom 85-300.. så tror du klarar dig med 200.

Vad du däremot kommer behöva, är ett extra batteri till kameran, för 80-200 "äter" en del batteri.. och dom första ca 10 laddningar på D200:ans batteri så räcker det inte lika länge.. detta pga av att kamerans batteri som håller alla inställningar (tror det var så) drar en del innan det är fulladdat.. och att bli batteritorsk mitt under en gamedrive, är som att förr bli filmtorsk.

Nu vet jag inte exakt vart du ska.. men på gamedriven kan det också bli ganska dammigt.. Jag minns att min gamla analoga kamera aldrig tog stryk, men ändå.. ha med en blåspip så du kan blåsa ren kameran efter varje tur.. Det här dammet letar sig in överallt..

Gersemi skrev:
jag tror inte du behöver mer.. när jag var på safari, vilket var på den analoga tiden, så hade jag bara med mig en telezoom 85-300.. så tror du klarar dig med 200.

Vad du däremot kommer behöva, är ett extra batteri till kameran, för 80-200 "äter" en del batteri.. och dom första ca 10 laddningar på D200:ans batteri så räcker det inte lika länge.. detta pga av att kamerans batteri som håller alla inställningar (tror det var så) drar en del innan det är fulladdat.. och att bli batteritorsk mitt under en gamedrive, är som att förr bli filmtorsk.

Nu vet jag inte exakt vart du ska.. men på gamedriven kan det också bli ganska dammigt.. Jag minns att min gamla analoga kamera aldrig tog stryk, men ändå.. ha med en blåspip så du kan blåsa ren kameran efter varje tur.. Det här dammet letar sig in överallt..

Låter betryggande att du klarade dig med 300 analogt i alla fall. Jag har hört det där med batterigrejjen men hoppas på att det stämmer att D80 har bättre batterikapacitet än D200. Blåspip var ett bra tips! Ska försöka hitta en sådan. Är det närmsta fotohandel som gäller eller vad har du för tips?
Ska blåsa den här kameran fri från varendase dammkorn!!!
Ska för övrigt till Tanzanita (Lake Manyara, Serengeti och Ngorongoro) och sedan vidare mot Zanzibar för lite avkoppling, dykning och annat skoj.

Just det.. du har ju en D80.. tänkte jag inte på...

Det smartaste stället att köpa en sådan blåspip på är hos Apoteket.. mycket billigare än i en fotoaffär.. men precis lika bra.

Jag var ju i Kenya när jag var på safari... Förresten om du söker lite här i forumet.. så hittar du trådar om andra som varit på safari och kan kanske hitta ytterligare tips...

Jag kan lova dig att du kommer få en upplevelse utöver det vanliga.. Det är så helt fantastiskt i Africa

Det är snart 10 år sedan jag var i Kenya.. men minns det fortfarande som min häftigaste upplevelse.

Hoppas du har med ordentligt med minneskort.. för under min safarivecka så tog jag närmare 10 rullar film.. och kan tänka mig att digitalt så blir ännu mer knäppande

Ska vara på safari under fem dagar tror jag. Har med mig ett 4Gb och ett 1Gb kort. Kommer köra på högsta upplösningen i jpg. Kommer då räcka till runt 650 bilder. Räknar med att behöva rensa efter varje dag men det borde räcka. Kan nog inte räkna med att hitta en snabb uppkoppling vilket hade varit smidigt sätt att lägga upp bilder på phanfare eller smugmug.

Men som sagt, förhoppningsvis så ska det räcka med mina 5 gb. Har också med mig min Sony T3 med 2Gb för lite semestershots och dykbilder (köpt ett UW-hus till det som ska invigas!)

Nej.. tror knappast du hittar uppkopplingar ute i buschen.. Vi kunde exempelvis bara ringa till Sverigen en gång under vår vecka där.. och ibland var det också svårt med elektricitet..

Grattis, och ett litet tips inför safarin:

TA MED MANUALEN!

;-)

Det finns alltför många kameraanvändare som inte utnyttjar kameran till fullo för att de inte läst manualen.

Makten skrev:
Grattis, och ett litet tips inför safarin:

TA MED MANUALEN!

;-)

Det finns alltför många kameraanvändare som inte utnyttjar kameran till fullo för att de inte läst manualen.

Bra tips! Jag ogillar iofs manualer men jag kan ju ha den som reselektyr... ;)

För övrigt måste jag säga att det är en ganska trist historia till manual. Full med enkla "tips" som "rikta kameran mot det du vill fotografera, tryck ned knappen halvvägs...."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar