Annons

Äntligen Eneloop till sverige.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders.H

Aktiv medlem
Hej.

Jag har sökt efter Sanyo-celler i sverige (AA)i ett års tid, köpte på mig några pack fake.celler, trodde de var Sanyo men de var ommärkta NI-CD celler.

Eftersom Sanyo är världsledande inom batteritillverkningen var jag besviken när Martinsson-Elektronik AB (generalagenterna för Sanyo industriceller) sa till mig att ingen handlare var intresserad av Sanyo-celler pga,eftersom de var lite dyrare, =svårare att sälja eftersom svensken i gemen bara vill ha det billigaste trodde de.

Nåja , jag fick nöja mig med Energizer 2500 mAh, inget dåligt med dem ännu, jag säger ännu eftersom högkapacitetsceller (från 2500mAh och uppåt) har efter ett flertal laddningar, typ ett halvårs frekvent användande visat sig vara av sämre kvalitet än tidigare celler med lägre mAh, det visar sig bla. av att de ej håller kvar laddningen mer än 10-14 dagar sedan är de nere i 1,0 Volt.

Sanyo Eneloop har funnits i ca ett år, jag köpte mina i Februari förra året från Singapore, de har ej funnits i sverige.

Idag kom det till min kännedom att Zebramedia säljer dessa celler, dessutom säljer de MAHA-laddare modell nya,till ruggigt bra pris jämfört med 1 (en) annan återförsäljare i Sverige.

Vad är Eneloop undrar ni då?
Eneloop levereras finns i AA samt AA, de levereras laddade samt tappar ej mer än 15% kapacitet efter ett års lagring för nuvarande finns de i 2000mAh (AA) samt 800 mAh (AAA). En del kanske tycker att 2000mAh låter lite men bara efter 30 dagar har du mindre kapacitet i dina 2500mAh celler jämfört med Eneloop.

Fördelen med "lågkapacitetsceller" är att de är mer robusta, de klarar fler cykler samt klarar bättre snabbladdning än högkapacitetsceller.

Ett högkapacitetsbateri klarar bara 40-200 cykler . Eneloop kan kanske komma upp i de annonserade 1000 ggr de klarar att laddas.

Mer info om Eneloop:
http://www.eneloop.info/

Detta är en tråd på dvdforum som gjorde att jag började få upp ögonen för Sanyo samt Eneloop och MAHA, det är jag som är agh39 i tråden, jag jobbar alltså inte för Zebramedia eller nåt, vill bara dela med mig av bra produkter de råkar sälja.
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&forum=6&thread=133780&page=1


Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.